Η Μαρία Φραγκουδάκη είναι νέα, ανερχόμενη καλλιτέχνιδα με βάση τη Νέα Υόρκη, που ζει κι εργάζεται μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης. Έχοντας ιδιαίτερα σημαντική δραστηριότητα και αποφασιστική πορεία τα δύο τελευταία χρόνια, με ατομικές εκθέσεις στη Νέα Υόρκη (“Haptic Perceptions”) και στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος (“FORM/Less”), καθώς και σημαντικές συμμετοχές στο “Summer Exhibition” της Royal Academy of Arts, σε Scope Art Fair στην Βασιλεία, σε Scope Miami Beach Art Show, στην Crypt Gallery στο Λονδίνο, στο ArtParis Art Fair και με τα έργα της να μπαίνουν σε σημαντικές ιδιωτικές και εταιρικές συλλογές, μεταξύ αυτών και στη συλλογή της Google, επανέρχεται στην Ελλάδα.
Έπειτα από το εικαστικό δρώμενο «BedSheets – Ο Δυϊσμός της Ελευθερίας» (The Duality of Freedom) που πραγματοποίησε στην Πλατεία Συντάγματος και στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία στις 27 Απριλίου, η εικαστικός παρουσιάζει στην SG Art Gallery σε αποκλειστικότητα τη νέα της ατομική έκθεση «BedSheets».
Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια το βράδυ της Παρασκευής 5 Μαΐου. Το φιλότεχνο κοινό ανταποκρίθηκε , με παρουσίες συλλεκτών, σημαντικών προσώπων από τον επιχειρηματικό κλάδο και την ναυτιλία. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τα έργα της καλλιτέχνιδος έως τις 31 Μαΐου.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 14 έργα μικτής τεχνικής σε καμβά, τα οποία, συνδέονται άρρηκτα με το δρώμενο της Πλατείας Συντάγματος στις 28 Απριλίου.
Η Φραγκουδάκη πραγματοποιεί μια ατέρμονη αναδιαπραγμάτευση και μετάθεση των ορίων του έργου τέχνης, μέσα από τις διαδοχικές κινήσεις αποπλαισίωσης και επαναπλαισίωσής του: από το δημόσιο χώρο της πόλης στο εσωτερικό της γκαλερί, από τον περιορισμό του έργου τέχνης στη δισδιάστατη επιφάνεια του καμβά στην γλυπτική του ανάπτυξη εκτός πλαισίου.
«Ένα σεντόνι οριοθετεί και μεταδίδει κίνηση ή προσλαμβάνει κίνηση από το σώμα που τυλίγει; Το περιτύλιγμα βοηθάει ή εμποδίζει; Εμπνέει ή περιορίζει; Σχηματίζει και προστατεύει; Ή σχίζεται καιαποκαλύπτει;»
Χρησιμοποιώντας υλικά, όπως ύφασμα, γύψος, μελάνι, ακρυλικό χρώμα και bubble wrap, η καλλιτέχνιδα επικεντρώνεται στην υλικότητα και εξερευνά τον ενδιάμεσο τόπο ανάμεσα σε ζωγραφική και γλυπτική. Παλεύοντας να χωρέσει την τρίτη διάσταση πάνω στον δισδιάστατο παραδοσιακό καμβά, αψηφά όρια και περιορισμούς και δίνεται εξ ολοκλήρου στο κυνήγι της ελευθερίας. Η ελευθερία αυτή εφορμά από τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη ζωγραφική πέρα από την εικόνα, αλλά και πέρα από τα στενά όρια του τελάρου.
Η Μαρία Φραγκουδάκη, επηρεασμένη από τη φιλοσοφία του Πλάτωνα, εξετάζει τις δύο έννοιες της Ελευθερίας: αυτό που υφίσταται και εκείνο που φαίνεται. Ερευνά ακατάπαυστα τα διπλά νοήματα. Παίζει με το συνειδητό και το υποσυνείδητο, το θετικό και το αρνητικό, αφήνοντας την τελική κρίση στους θεατές της.
Η εικαστικός αναλύοντας σε μια πνευματική και ψυχική διαδρομή το υποσυνείδητο του ανθρώπου και τις δυο πλευρές της ελευθερίας επιδιώκει με αφαιρετική διάθεση να διεμβολίσει τον χώρο ανάμεσα σε ίχνος και σκιά, σώμα και πνοή, λογική και πείραμα, μελέτη και ατύχημα, συνειδητότητα και υποσυνείδητο, χρησιμοποιώντας ως όχημα το σεντόνι ως ύλη, εικόνα, έννοια.
Σχετικά με τη Μαρία Φραγκουδάκη
Γεννήθηκε το 1983, στην Αθήνα. Έχοντας ως βάση της τη Νέα Υόρκη, εμπλέκει μια ποικιλία οπτικών γλωσσών, όπως η ζωγραφική, η γλυπτική, ο χορός και η περφόρμανς και δημιουργεί αφηγήσεις που ζωντανεύουν, χρησιμοποιώντας υλικά που περιλαμβάνουν ύφασμα, γύψο και χρώμα. Εμπνεόμενη από το καλλιτεχνικό κίνημα της δεκαετίας του 1960 που έγινε γνωστό ως Process Art, η εικαστικός άρχισε να εστιάζει πια όχι μόνο στη χρήση του χρώματος, αλλά και στα ίδια τα υλικά και στον τρόπο που αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, καθώς και με τον χώρο.
Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, στην Αμερική και στην Ιαπωνία, συμπεριλαμβανομένων των Summer Exhibition στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου, FORM/Less στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος, Scope Miami, Scope Basel, καθώς και στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο της Αίγινας και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή. Έχει ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στη Χημεία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Από το 2012 που ζει στη Νέα Υόρκη, έχει παρακολουθήσει τρία art residencies στο Πανεπιστήμιο, School of Visual Arts της Νέας Υόρκης και έχει εργαστεί δίπλα στον Donald Sheridan, master printer του Andy Warhol, καθώς και δίπλα στον Andrew Ginzel, έναν σύγχρονο Αμερικανό καλλιτέχνη, γνωστό για τα μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης του σε δημόσιο χώρο και για τις εγκαταστάσεις του. Πολλά από τα έργα της βρίσκονται σε διεθνείς ιδιωτικές και εταιρικές συλλογές συμπεριλαμβανομένης της Google.
Σχετικά με την επιμελήτρια: Η Ειρήνη Δημητρακοπούλου (Αθήνα, 1981) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε Ιστορία Τέχνης και Αρχαιολογία και συνέχισε τις σπουδές της στα Art Market Studies, καθώς και στις Καλές και Εικαστικές τέχνες από την Αναγέννηση έως και τη σύγχρονη εποχή στο Christie’s Education στο Λονδίνο, με εξειδίκευση στα Old Masters and Modern Art. Δούλεψε ως αρχαιολόγος πεδίου στο ΥΠΠΟ, καθώς και σε Πανεπιστημιακές αρχαιολογικές ανασκαφές εντός και εκτός Ελλάδας. Τα τελευταία 11 χρόνια εργάζεται ως Project Manager στη συλλογή George Economou, Αθήνα.