Η προεκλογική δραστηριότητα των κομμάτων ολοκληρώθηκε και σήμερα μπορούμε να κάνουμε μία συνολική αποτίμηση της «διαδρομής» του Κυριάκου Μητσοτάκη από την επομένη των Ευρωεκλογών της 26ης Μαϊου μέχρι σήμερα. 

Σύμφωνα με τους ειδικούς -δηλαδή επικοινωνιολόγους, διαφημιστές και campaign manager- ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας τις 40 αυτές ημέρες κατάφερε να υλοποιήσει μια ολοκληρωμένη καμπάνια, έξυπνα στοχευμένη και όπως φάνηκε, καλά μελετημένη και δομημένη. 

1. Στοχευμένες, λίγες και συγκεκριμένες εξαγγελίες 

Για πρώτη φορά πολιτικό κόμμα και πολιτικός αρχηγός στην Ελλάδα δεν υποσχέθηκε τόσο λίγα πράγματα σε προεκλογική καμπάνια εθνικών εκλογών. Η επιλογή αυτή τον κ. Μητσοτάκη φαίνεται να του «βγήκε» αφού τα μηνύματά του ήταν «καθαρά», χωρίς υπερβολές και χωρίς πλειοδοσία υποσχέσεων, τακτικές που έχουν εξάλλου κουράσει τους πολίτες. Όσα δεσμεύτηκε μάλιστα ήταν στοχευμένα και εφικτά. Συγκεκριμένα, μίλησε για μικρότερους φόρους από το 2020 σε όλες τις επιχειρήσεις, για μείωση του ΕΝΦΙΑ, για άμεση εναρμόνιση του Φ.Π.Α. στην εστίαση από 1η Σεπτεμβρίου του 2019, έτσι ώστε όλα τα προϊόντα και όχι μόνο τα μισά, να επανέλθουν στο συντελεστή του 13%, για επίδομα γέννησης 2.000 ευρώ σε όσες γυναίκες γεννήσουν από το 2020, για πρόσληψη 1.500 αστυνομικων, για επανασύσταση της ομάδας ΔΕΛΤΑ. Ο ίδιος έκανε γνωστό όσι έχει ήδη έτοιμα τα πρώτα νομοσχέδια της κυβέρνησής του, δείχνοντας ότι έχει καλά μελετημένο σχέδιο για την επόμενη ημέρα των εκλογών. 

2. Καμπάνια «εθνικής Ελλάδος»

Η τηλεοπτική καμπάνια της Νέας Δημοκρατίας δεν θύμισε καμπάνια κόμματος, αλλά... χώρας, όπως αναφέρουν οι ειδικοί. Κυριαρχούσαν οι ελληνικές σημαίες, ενώ τα μηνύματα και τα συνθήματα ήταν ενωτικά. Ενδεικτικό είναι ότι κεντρικό «γαλάζιο» σύνθημα ήταν το: «Ενωμένοι Μπορούμε». Επίσης, σε σπότ που εμφανιζόταν ο πρόεδρος της ΝΔ ακουγόταν να λέει πως: «Αυτή η χώρα έχει μεγάλες δυνατότητες, προπαντώς γιατί έχει ανθρώπους πολυμήχανους, εργατικούς και υπερήφανους, ανθρώπους που αξίζουν ένα καλύτερο μέλλον σε μια καλύτερη Ελλάδα». «Ισχυρή ανάπτυξη για όλους τους Έλληνες», «Στην Ελλάδα του αύριο κανένας δεν μένει πίσω», ήταν ορισμένα άλλα συνθήματα των σπότ. Επίσης σε άλλα ακουγοταν το σύνθημα: «Ισχυρή Ανάπτυξη, Αυτοδύναμη Ελλάδα», τονίζοντας τον στόχο της ΝΔ για την επιτευξη της αυτοδυναμίας. Σημειωένται πως τα αποσπάσματα με τον κ. Μητσοτάκη ήταν όλα με τον ίδιο να βρίσκεται σε εξωτερικούς χώρους και με πολίτες δίπλα του, σε αντίθεση με τα σπότ του κ. Τσίπρα, όπου ο απερχόμενος πρωθυπουργός ήταν στο εσωτερικό του Μεγάρου Μαξίμου. Έτσι, τα «γαλάζια» σπότ πέρασαν το μήνυμα ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι προσιτός και κοντά στους πολίτες, σε αντίθεση με τον κ. Τσίπρα που είναι «κλεισμένος στο γραφείο του».

3. Περιοδείες στα «κάστρα Βελόπουλου»

Οι ευρωεκλογές εκτός του οτι έδειξαν ότι υπάρχει ένα μεγάλο ρεύμα στην κοινωνία υπέρ της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη, που «άνοιξε» την «ψαλίδα» με τον ΣΥΡΙΖΑ στις 9,5 μονάδες, δημιούργησαν και δύο νέους «παίκτες» στο πολιτικό σκηνικό. Τον Κυριάκο Βελόπουλο και τον Γιάνη Βαρουφάκη. Δεδομένου ότι το ΜέΡΑ25 δεν «πήρε», ως επί το πλείστον, ψηφοφόρους από τη Νέα Δημοκρατία ή γενικότερα από την Κεντρο-Δεξιά, το ζητούμενο για την Πειραιώς ήταν να απευθυνθεί η ΝΔ ξανά και περισσότερο στοχευμένα στους (περιστασιακούς) ψηφοφόρους της «Ελληνικής Λύσης» (236.347 πολίτες), αλλά και σε εκείνους που ψήφισαν άλλα δεξιά κόμματα (ΛΑΟΣ: 69.779 πολίτες, Ο Άλλος Δρόμος: 70.347 πολίτες, ΑΝΕΛ: 45.148 πολίτες), οι οποίοι ενδεχομένως στρέφονταν προς το κόμμα του κ. Βελόπουλου. 

Έτσι, υιοθετήθηκε η γραμμή της «χαμένης ψήφου» για «όσους ψηφίσουν Βελόπουλο», αλλά και η ανάδειξη των απόψεων και των θέσεων του επικεφαλής της «Λύσης» ακόμα και αυτων περί... επιστολών του Ιησού. Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκη ξεκίνησε περιοδείες στη Μακεδονία και την Θράκη, όπου σε ορισμένες περιοχές η Ελληνική Λύση κατεγράφη στις ευρωεκλογές ακόμα και στο 8%. Πιερία, Ημαθία, Πέλλα, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κιλκίς, Σέρρες, Ορεστιάδα, Διδυμότειχο, Σουφλί, Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Καβάλα, Έβρος ήταν οι σταθμοί του κ. Μητσοτάκη. Στην κατεύθυνση αυτή ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια και ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, που είναι ιδιαίτερα αγαπητός στην Βόρεια Ελλάδα. Όχι μόνο μίλησε για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια στην Θεσσαλονίκη, καλώντας όλους τους Κεντροδεξιούς ψηφοφόρους σε συστράτευση πέριξ του κ. Κυρ. Μητσοτάκη, αλλά περιόδευσε και αυτός σε περιοχές της Α' και Β' Θεσσαλονίκης, αλλά και στην Θράκη.

Σημειώνεται ότι στις 26 Μαϊου στην Α’ Θεσσαλονίκης το κόμμα του Κυριάκου Βελόπουλου συγκέντρωσε 5,7%, ενώ στην Β’ Θεσσαλονίκης έφτασε το 6,03%, καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση της κατάταξης. Στον δήμο Κορδελιού-Ευόσμου μάλιστα η «Ελληνική Λύση» αναδείχθηκε τρίτο κόμμα με 8,5%, ενώ στον δήμο Παύλου Μελλά συγκέντρωσε 7,97%. Υψηλά ποσοστά κατέγραψε και στους δήμους της Β’ Θεσσαλονίκης όπως στο Ωραιόκαστρο (6,8%) και στη Χαλκηδόνα (7,3%). Αντίστοιχα στις Σέρρες συγκέντρωσε 7,77% και αναδείχθηκε τρίτο κόμμα, όπως και στον Έβρο (6,39% και τέταρτο κόμμα). Τέταρτο κόμμα αναδείχθηκε επίσης στη Δράμα (7,68%), στην Εύβοια (5,10%), στην Ημαθία (6,50%), στην Καβάλα (6,56%) και στην Πέλλα (6,90%). Σε όλους αυτούς τους νομούς περιόδευσε όχι τυχαία τις τελευταίες ημέρες ο κ. Μητσοτάκης.

4. Άνοιγμα στους 106.760 νέους

Στις Ευρωεκλογές του Μαΐου, κατά τις οποίες, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, προσήλθαν για πρώτη φορά στις κάλπες 528.996 νέοι ψηφοφόροι εκ των οποίων 106.760 ήταν πολίτες ηλικίας 17 ετών, η Νέα Δημοκρατία κέρδισε την πρωτιά εξασφαλίζοντας ποσοστό της τάξεως του 30,5%, με τον ΣΥΡΙΖΑ να ακολουθεί στο 25,6%. Στο ηλικιακό γκρουπ 17-24 επικράτησε το Κεντροδεξιό κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, καθώς αποτέλεσε ακόμα ένα κάστρο του ΣΥΡΙΖΑ που έπεσε, δεδομένου ότι στις εθνικές εκλογές του 2015 το κυβερνών κόμμα υπερίσχυσε της ΝΔ με ποσοστό 40% έναντι 18%. Ωστόσο σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση της Metron Analysis για τις βουλευτικές εκλογές, η ΝΔ φαινόταν να χάνει τα πρωτεία, καθώς στην ηλικιακή ομάδα 17-34 παρουσίαζει ποσοστό 23,9% έναντι 26,2% του ΣΥΡΙΖΑ. Έτσι, εξηγείται η επιτυχημένη όπως αποδείχθηκε συνέντευξη του κ. Μητσοτάκη στο δημοφιλές στο νεαντικό τηλεοπτικό κοινό «the 2night show» του Γρηγόρη Αρναούτογλου, όπως και δύο σποτάκια της ΝΔ που ήταν στοχευμένα θεματικά στην καταπολέμιση της ανεργείας και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στην κατεύθυνση προσέγγισης των νέων σε ηλικία ψηφοφόρων, η Πειραιώς αξιοποίησε και τα social media. «Έτρεξε» μάλιστα ξεχωριστή καμπάνια σε youtube, facebook και instagram. 

5. Ρητορική «σεμνά και ταπεινά»

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές ο κ. Μητσοτάκης έστειλε το μήνυμα της «σεμνότητας και της ταπεινότητας» σε όλα τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αλαζονείας. 

Μάλιστα, ακόμα και σε συνέντευξεις του τόνιζε αυστηρά στα στελέχη του να μην «ράβουν υπουργικά κοστούμια». «Η κάλπη είναι άδεια στις 7 Ιουλίου και πρέπει να ξαναγεμίσει από την αρχή. Και σε όσους προεξοφλούν την εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας τους λέω να είναι πολύ επιφυλακτικοί. Να φορέσουν την στολή εργασίας, να σταματήσουν από τώρα να ράβουν υπουργικά κουστούμια γιατί μπορεί να βρεθούν προ εκπλήξεων. Να δουλέψουν πάρα πολύ σκληρά και κυρίως πάρα πολύ σεμνά», είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στην Κρήτη ο πρόεδρος της ΝΔ. 

6. Εικόνα συστράτευσης της ΝΔ

Το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας εξέπεμψε μετά από πολλά χρόνια εικόνα συστράτευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρώην πρωθυπουργοί Κώστας Καραμανλής και Αντώνης Σαμαράς, αλλά και ο πρώην πρόεδρος του κόμματος, που εξελέγη πρόσφατα ευρωβουλευτή, Ευάγγελος Μεϊμαράκης, βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή του προεκλογικού αγώνα, πραγματοποιώντας ομιλίες και περιοδείες σε όλη την χώρα. 

7. Μητσοτάκης, ως πρωθυπουργός και όχι ως αρχηγός κόμματος

Σε όλες τις ομιλίες του ο κ. Μητσοτάκης μιλούσε ως πρωθυπουργός και όχι ως αρχηγός του δεύτερου αντιπολιτευτικού κοινοβουλευτικού κόμματος. Δηλαδή, απεύφευγε τις περισσότερες φορές να επιτεθεί στον Αλέξη Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ, εστιάζοντας σε θετικά μηνύματα για την επερχόμενη διακυβέρνηση της ΝΔ. Επικοινωνιολόγοι, μάλιστα, έλεγαν ότι οι εκλογές της 7ης Ιουλίου είναι οι πρώτες μετά από χρόνια, όπου οι πολίτες φαίνεται να προσέρχονται να ψηφίσουν θετικά και όχι αρνητικά. Δηλαδή πηγαίνουν να ψηφίσουν υπέρ ενός κόμματος και όχι να καταψηφίσουν. 

8. Ακύρωση της προπαγάνδας του ΣΥΡΙΖΑ

Το επικοινωνιακό επιτελείο της ΝΔ αλλά και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης ακύρωναν την προπαγάνδα του ΣΥΡΙΖΑ εν τη γεννέσει της. «Θα επαναλάβω για άλλη μια φορά ότι όσα επιδόματα δίνονται, θα εξακολουθούν να δίνονται», ήταν η διαρκής απάντηση του προέδρου της ΝΔ στο ερώτημα «αν θα καταργηθούν τα επιδόματα από μία κυβέρνησή του. Η απερχόμενη Κυβέρνηση παράγει πια fake news πιο γρήγορα κι απ' τη σκιά της. Η Νέα Δημοκρατία όχι μόνο έχει ψηφίσει τις 4.500 προσλήψεις στα σχολεία ειδικής αγωγής, αλλά έχει επανειλημμένα δεσμευθεί ότι θα κάνει κατά προτεραιότητα προσλήψεις στην υγεία, την παιδεία και την ασφάλεια» είχε δηλώσει η εκπρόσωπος της ΝΔ Σοφία Ζαχαράκη, κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. 

Επίσης ο κ. Μητσοτάκης απαντούσε με ένταση κάθε φορά που του ανέφεραν τα περί 7ήμερες εργασίας. «Αυτή η ιστορία με το 7ημερο, ότι δήθεν εγώ μίλησα για 7ήμερη εργασία ήταν η πιο χυδαία προσπάθεια διαστρέβλωσης όσων έχω πει. Και δυστυχώς κάποιοι δεν πήραν το μάθημά τους και συνεχίζουν υπόγεια να λένε τα ίδια πράγματα. Λοιπόν, εγώ αγωνίζομαι να υπερασπιστώ τα δικαιώματα των εργαζομένων», σημείωσε πρόσφατα.