Έχει συγκλονίσει το πανελλήνιο η πτώση του μαχητικού αεροσκάφους, με νεκρό τον χειριστή Γιώργο Μπαλταδώρο.
Τα αναπάντητα ερωτήματα για το τι προκάλεσε την πτώση του Μιράζ 2000-5 είναι πολλά και ήδη ειδικοί της Πολεμικής Αεροπορίας αναζητούν τα αίτια.
Ήδη όπως ανακοίνωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, έχει συσταθεί επιτροπή η οποία ερευνά τα αίτια της πτώσης του Mirage 2000 -5 σε απόσταση 9 ν.μ βορειοανατολικά της Σκύρου.
Βαρύ πένθος για τον σμηναγό
Τριήμερο πένθος κηρύχθηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις, για τον θάνατο του 34χρονου σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου, χειριστή του Mirage 2000-5 που κατέπεσε χθες το μεσημέρι εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι η προσοχή των ειδικών στρέφεται στο γεγονός ότι το αεροσκάφος δεν εξέπεμψε σήμα κίνδύνου και ο άτυχος σμηναγός δεν συνομίλησε με τον χειριστή του δεύτερου Mirage.
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό πόσων ετών ήταν το αεροσκάφος που κατέπεσε σήμερα, ωστόσο, η ΕΡΤ μετέδιδε νωρίτερα ότι δεν ήταν πολύ γερασμένο.
Έμπειροι στρατιωτικοί και αναλυτές διατυπώνουν την εκτίμηση ότι πιθανώς ο πιλότος έπαθε "vertigo" δηλαδή απώλεια προσανατολισμού και απώλεια αίσθησης του ορίζοντα (δηλαδή, πού είναι ο ουρανός και πού η θάλασσα) κάτι που συμβαίνει συχνά στους πιλότους μαχητικών, ιδίως όταν υφίστανται πιέσεις πολλών G κατά την διάρκεια επίπονων εναέριων ελιγμών.
Αερομαχία με τα τουρκικά μαχητικά, δεν υπήρξε. Δεν έγινε καν η διαδικασία της αναγνώρισης και της εικονικής αναχαίτισης των τουρκικών F-16, αφού οι πιλότοι τους απέφυγαν να διασταυρωθούν με τα ελληνικά αεροσκάφη επιφυλακής. Επιστρέφοντας στη Σκύρο, τα δύο μονοθέσια Mirage της 331 Μοίρας Παντός Καιρού πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια, κινούμενα σχεδόν σε ευθεία γραμμή από τη Λέσβο προς το αεροδρόμιο διασποράς.
Προσεγγίζοντας τη βάση τους, τα δύο Mirage 2000-5 άρχισαν να κατεβαίνουν για να μπουν στην τελική διαδικασία της προσγείωσης. Φαινομενικά οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές: επικρατούσαν ασθενείς, βόρειοι-βορειοανατολικοί άνεμοι 2 μποφόρ και η θερμοκρασία εδάφους ήταν 16 βαθμοί Κελσίου.
Ωστόσο, στην περιοχή επικρατούσε χαμηλή νέφωση. Από την ανασύνθεση των τελευταίων λεπτών πριν τη συντριβή του Mirage που πιλοτάριζε ο σμηναγός Μπαλταδώρος, προκύπτει ότι την ώρα που τα δύο μαχητικά κατέβαιναν, αντιμετώπισαν σύννεφα μαζί με υγρασία και θολούρα, μία μικτή κατάσταση που περιόριζε πολύ την ορατότητα.
Τότε ο σμηναγός Μπαλταδώρος, ως αρχηγός του σχηματισμού, έδωσε εντολή να κατεβούν χαμηλά, κάτω από τα σύννεφα. Κατεβαίνοντας, είχαν να αντιμετωπίσουν την πυκνή χαμηλή νέφωση, που σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν έχει προκαλέσει στους πιλότους παραισθήσεις ή και απώλεια προσανατολισμού.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι κάποια στιγμή στη διαδικασία της καθόδου, το δεύτερο Mirage του σχηματισμού έχασε την επαφή με το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου. Εκείνη τη στιγμή ο δεύτερος πιλότος, λειτουργώντας όπως προβλέπουν οι κανονισμοί σε περίπτωση απώλειας επικοινωνίας με το άλλο μαχητικό του ζεύγους, τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά ελπίζοντας ότι θα ανακτήσει οπτική επαφή και επικοινωνία με το Mirage του 34χρονου πιλότου που χάθηκε. Κάποιες πηγές αναφέρουν πως τη στιγμή που ο δεύτερος πιλότος του ανασχηματισμού τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά, βρισκόταν σε ύψος 500 ποδών… Η απαγκίστρωση του δεύτερου Mirage, δηλαδή η έναρξη εκ νέου της ανοδικής πορείας, έγινε όταν το δεύτερο μαχητικό βρισκόταν σε ύψος μόλις 200 πόδια -περίπου 70 μέτρα- από την επιφάνεια της θάλασσας. Και αυτό διότι ένα μαχητικό που βρίσκεται σε διαδικασία ταχείας καθόδου, δεν ανακτά ύψος αμέσως μόλις ο χειριστής τραβήξει για να ανέβει.