Έκπληξη δημιούργησε η απόφαση του πρωθυπουργού, να επισκεφθεί τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, χθες το βράδυ για να τον ενημερώσει σχετικά με τις εξελίξεις γύρω από το Σκοπιανό αλλά και η συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο το απόγευμα της Παρασκευής.
Μόλις μια βδομάδα πριν, στις 10 Ιανουαρίου είχε ανακοινώσει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ότι δεν μπορεί να αποδεχθεί την απονομή του όρου «Μακεδονία», ή παραγώγου του ως συστατικού ονόματος άλλου κράτους, το οποίο θα έχει επιπτώσεις και στην ονομασία της σχισματικής αυτοαποκαλούμενης εκκλησίας της «Μακεδονίας».
Μπορεί ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, να τάχθηκε ξανά κατά των συλλαλητηρίων, ωστόσο η θέση τόσο του ίδιου όσο και όλων των Μητροπόλεων της ελλαδικής εκκλησίας, είναι πάγια και αταλάντευτη. Δεν μπορεί να εκληφθεί, η άποψη της Εκκλησίας, ως ανάμειξη στα πολιτικά θέματα, διότι μεταξύ άλλων το Σκοπιανό είναι και εκκλησιαστικό θέμα. Όπως ανέφερε, μια ενδεχόμενη απονομή του όρου «Μακεδονία» σε αυτό το κράτος θα είχε συνέπειες και στην ονομασία της σχισματικής αυτοαποκαλούμενης εκκλησίας της «Μακεδονίας».
Η σχισματική εκκλησία της ΠΓΔΜ
Η Ορθόδοξη εκκλησία της ΠΓΔΜ αποσχίστηκε το 1967 από την Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και κήρυξε το αυτοκέφαλο της ως «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία» σε μια σημαντική και υψίστου συμβολισμού κίνηση επιβολής του Μακεδονισμού και της «μακεδονικής ταυτότητας». Η σχισματική εκκλησία των Σκοπίων, προέκυψε από τη διάσπαση των τριών νοτιότερων επαρχιών της σερβικής Εκκλησίας, των Μητροπόλεων Σκοπίων, Ζλετόβου – Στρωμνίτσας, Αχρίδας – Βιτωλίων. Η Εκκλησία αυτή δεν αναγνωρίζεται από καμία Εκκλησία και οι προσπάθειες που πολλές φορές καταβλήθηκαν στο παρελθόν για εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης με το Πατριαρχείο Σερβίας, δεν έφεραν αποτέλεσμα.
Το 2005, μάλιστα, το Πατριαρχείο της Σερβίας αποφάσισε να επανιδρύσει την Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας, στην ΠΓΔΜ. Πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δικαίωσε τη σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία στην προσφυγή της κατά της ΠΓΔΜ.
Η λεγόμενη «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησιά» περιλαμβάνει στους κόλπους της το μεγάλο ποσοστό των ορθόδοξων πιστών και έχει ανταγωνιστή την Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας η οποία υπάγεται στο Πατριαρχείο της Σερβίας, με επικεφαλής τον Αρχιεπίσκοπο Ιωάννη. Μάλιστα, ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης είχε αρκετές φορές συλληφθεί και αποφυλακίσθηκε μετά από παρέμβαση της Μόσχας.
Οι σχέσεις με το Βουλγαρικό Πατριαρχείο
Η Σύνοδος της «Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» στις 9 Νοεμβρίου 2017, υπέβαλε αίτημα για να αναγνωρισθεί η Βουλγαρική Εκκλησία ως «Μητέρα Εκκλησία» αφού προηγουμένως αναγνωρίσει το Αυτοκέφαλο της. Ζητούσε με αυτήν την επιστολή της επισήμως «προστασία», η σχισματική Εκκλησία από το Πατριαρχείο Βουλγαρίας καθώς και να την «εκπροσωπεί έναντι του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των άλλων Εκκλησιών».
Ακολούθησε ανακοίνωση στις 23 Νοεμβρίου 2017, της Βουλγαρικής Εκκλησίας: «Το βουλγαρικό κράτος και η Ορθόδοξη Βουλγαρική Εκκλησία συνδέονται στη φιλοδοξία της ανάπτυξης και εμβάθυνσης των σχέσεων μεταξύ της Βουλγαρίας και της Δημοκρατίας της Μακεδονίας. Αυτή είναι η κοινή θέση του προέδρου Ρούμεν Ράντεφ και της Αυτής Αγιότητος του Πατριάρχου Βουλγαρίας Νεοφύτου, οι οποίοι συναντήθηκαν σήμερα με πρωτοβουλία του προέδρου. Κατά τη συνάντησή τους υπογράμμισαν τη σημασία των διμερών συμφωνιών [...] που ενισχύουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη[...] και αποτελούν ένα θετικό βήμα στη διαδικασία ευρωπαϊκής ένταξης της Δημοκρατίας της Μακεδονίας. [...] Στη συνάντηση αναφέρθηκε η πνευματική συγγένεια της Βουλγαρίας και της Δημοκρατίας της Μακεδονίας».
Με αυτή την ουσιαστική αναγνώριση, από πλευράς Βουλγαρίας (κυβέρνησης και εκκλησίας), των Σκοπίων ως Δημοκρατία της Μακεδονίας, η κατάσταση γίνεται πιο περίπλοκη, αν προσθέσουμε στην εξίσωση, ότι η Βουλγαρία, αναλαμβάνει την Προεδρία της Ε.Ε το επόμενο εξάμηνο.
Οι αντιδράσεις της ελλαδικής Εκκλησίας
Εδώ πρέπει να αναφέρουμε, ότι δεν είναι η πρώτη φορά, που η ελλαδική εκκλησία και το ανώτατο όργανό της η Ιερά Σύνοδος, λαμβάνει αποφάσεις για το Σκοπιανό.
Το Δεκέμβριο του 2004, η Ιεράς Σύνοδος είχε αποφασίσει να στείλει επιστολές στους αρχηγούς των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των εκκλησιαστικών αρχών προκειμένου να διαμαρτυρηθεί στην εξαγγελία των ΗΠΑ ότι θα αναγνωρίσουν την FYROM με το συνταγματικό της όνομα. Μάλιστα, στο ανακοινωθέν τόνιζε πως «αποτελεί δικαίωμα αλλά και καθήκον της Εκκλησίας να έχει λόγο για μεγάλης σημασίας εθνικά θέματα, όπως και η μακραίωνη ιστορία της Ελλάδος διδάσκει». Αυτά επί αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.
Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ναι μεν διατηρεί πιο μετριοπαθή στάση σε σχέση με τον μακαριστό Χριστόδουλο και φαίνεται αντίθετος ως προς τα συλλαλητήρια, ωστόσο μόνο αμέτοχος δεν μένει. Τον Ιούλιο του 2013 υπήρξε αντίδραση για μία πρόκληση των Σκοπίων, από τον σημερινό Αρχιεπίσκοπο. Στη συνεδρίαση 14ης Γενικής Συνελεύσεως του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Εκκλησιών στην Πράγα, ο Γενικός Γραμματέας του Συμβουλίου παρουσίασε έναν Χάρτη με την αναπαράσταση της Ευρώπης. Από τον Χάρτη αυτόν είχε εξαιρεθεί η Κύπρος και το κράτος της FYROM εκαλείτο Μακεδονία. Τότε ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος κατέθεσε από κοινού με τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου δήλωση διαμαρτυρίας για το γεγονός και εξέφρασε την δυσαρέσκεια του, σημειώνοντας πως δεν πρέπει να αναφύονται τέτοιες καταστάσεις.
Πηγή: parapolitika.gr