Μεγάλες αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο προβλέπει ο Ευάγγελος Μαρινάκης λόγω των νέων κανόνων για τα καύσιμα στη ναυσιπλοΐα, που θα βγάλουν εκτός της αγοράς χιλιάδες εμπορικά πλοία τα επόμενα δύο χρόνια.
Οι δηλώσεις του κ. Μαρινάκη φιλοξενούνται σε δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg με τίτλο «Έλληνας εφοπλιστής στοιχιματίζει 1 δις. δολάρια στο ότι οι νέοι κανόνες για τα καύσιμα θα προκαλέσουν αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο».
«Ο Ευάγγελος Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, με έδρα τον Πειραιά, λέει ότι η εταιρία του έχει επενδύσει το ποσό αυτό τους τελευταίους 18 μήνες για να αναβαθμίσει τα 71 πλοία της, από δεξαμενόπλοια έως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων» σημειώνει το Bloomberg. «Οι κανόνες, που στόχο έχουν να μειώσουν τους ρύπους των πλοίων, θα ευνοήσουν τα πιο σύγχρονα πλοία και θα συμβάλουν στην απόσυρση των παλαιότερων στα διαλυτήρια, σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη», προσθέτει.
«Περίπου το ένα τέταρτο του σημερινού στόλου μπορεί να γίνει σκραπ», δήλωσε ο Μαρινάκης σε συνέντευξή του στο Λονδίνο, όπου επίσης διατηρεί γραφεία. Πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου, που αριθμεί 95.000 πλοία, έχει ηλικία άνω των 15 ετών, και είναι πολύ παλιά για επιπλέον επενδύσεις. «Αυτό θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο», δήλωσε ο κ. Μαρινάκης.
Το δημοσίευμα επισημαίνει ότι πρόκειται για μια τολμηρή πρόβλεψη – κάποιοι τη χαρακτηρίζουν ακόμα και υπερβολική – αλλά ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: οι αλλαγές έχουν δαπανηρές επιπτώσεις για τους πλοιοκτήτες. «Από την 1η Ιανουαρίου του 2020, όλος ο στόλος, που διαχειρίζεται περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, πρέπει να μειώσει την ποσότητα θείου που εκλύει στην ατμόσφαιρα, βάσει των κανόνων που υιοθετήθηκαν πέρυσι από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας. Η ναυτιλιακή βιομηχανία εντοπίζει προβλήματα σε πολλά μέτωπα, σημειώνοντας ότι λίγα πλοία διαθέτουν την ειδική τεχνολογία που χρειάζεται για τη μείωση της ρύπανσης με θείο και πολύ λίγα διυλιστήρια παράγουν τα καθαρότερα καύσιμα που χρειάζονται για να καλυφθεί η ζήτηση» αναφέρει το Bloomberg.
Υπάρχουν και κάποιοι που δεν προβλέπουν ιδιαίτερα προβλήματα, συνεχίζει το Bloomberg. «Το παγκόσμιο εμπόριο πιθανόν να μην επηρεαστεί άμεσα σε κάποιο βαθμό, πολύ απλά διότι δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές στο εμπόριο διά θαλάσσης», δήλωσε ο Λαρς Ρόμπερτ Πέντερσεν, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της οργάνωσης πλοιοκτητών Baltic International Maritime Council.