Οι εικόνες  των πορθμείων  που πηγαινοέρχονται στο στενό μεταξύ Σαλαμίνας και Περάματος  ίσως εκλείψουν  τα επόμενα χρόνια μια που ένα μεγάλο έργο – όνειρο πολλών  κατοίκων  του νησιού παίρνει σιγά – σιγά  σάρκα και οστά. Μπορεί σήμερα οι  μετακινήσεις με  τα αμφίδρομα φέρυ – μποουτ  να είναι  πολύ καλύτερες σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες και η μικρή διάρκεια  του ταξιδιού να προσφέρει στους επιβάτες την ψευδαίσθηση  της απόδρασης από το άστυ, ωστόσο η αυξανόμενη κίνηση οχημάτων είναι ένα θέμα που ζητά λύση. Η υποθαλάσσια ζεύξη έρχεται λοιπόν να λύσει πολλά προβλήματα και να προσφέρει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής αλλά και  στην αναβάθμιση  του Περιβάλλοντος.

Ένα πολύ μεγάλο έργο  λοιπόν η μεγαλύτερη υποθαλάσσια ζεύξη από το Πέραμα έως τη Σαλαμίνα, βρίσκεται σε φάση υλοποίησης. Μέχρι στιγμής η χώρα μας διαθέτει την υποθαλάσσια ζεύξη Πρέβεζας – Ακτιου, μήκους 725 μέτρων, ωστόσο με τη νέα ζεύξη, μόνο η υποθαλάσσια σήραγγα θα έχει μήκος 1.100 μέτρα.

Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο, ο σχεδιασμός του οποίου χρονολογείται από δεκαετίες. Τώρα, όλα δείχνουν ότι θα γίνει πραγματικότητα, καθώς οι εξελίξεις προχωρούν με ταχύτερους ρυθμούς.

Οι υποθαλάσσιες έρευνες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, μαζί με τις αρχαιολογικές έρευνες υπό την ευθύνη του Πανεπιστημίου Πατρών, σε μια περιοχή ιδιαίτερα σημαντική, καθώς έχουμε τη ναυμαχία της Σαλαμίνας και βέβαια την ίδια τη Σαλαμίνα ως μια από τις πλέον σημαντικές περιοχές της αρχαίας Ελλάδας και τώρα της νεότερης.

Ο βασικός σχεδιασμός του έργου έχει τελειώσει και έχει περάσει στη σύνθεση προτάσεων από μια μελετητική εταιρεία συμβούλων. Ηδη έχει υπογραφεί η απόφαση ανάθεσης περιβαλλοντικής μελέτης, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός εξαμήνου. Βέβαια, θα υπάρξουν και προσφυγές, που κι αυτές θα συζητηθούν.

Η επόμενη φάση του έργου είναι οι οικονομικές προσφορές, με τρεις εταιρείες – κοινοπραξίες να συμμετέχουν στη διαδικασία του “ανταγωνιστικού διαλόγου”, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα: ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και VINCI CONCESSIONS – VINCI HIGHWAYS – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.

Αμέσως μετά, θα έχουμε την ανάδειξη του αναδόχου και θα ακολουθήσει η γνωστή διαδικασία με το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή, για ψήφιση του έργου. Από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν οι εργασίες, το έργο θα ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια.

Χάραξη του έργου

Το έργο θα ξεκινά τη Λεωφόρο Σχιστού, θα περνά μέσα από το Ναυτικό Οχυρό Σκαραμαγκά με υπαίθρια όδευση και σήραγγα 1.700 μέτρων, θα ακολουθήσει ο ανισόπεδος κόμβος Περάματος, ώστε να υπάρχει άμεση πρόσβαση στο Πέραμα, χωρίς διαμπερή κυκλοφορία και θα καταλήγει στη Λεωφόρο Δημοκρατίας. Μετά θα συνεχίζει υποθαλάσσια σήραγγα μήκους 1.100 μ., που θα καταλήγει πάνω στη νησίδα του Αγίου Γεωργίου (ανατολικά της Σαλαμίνας) και ύστερα με επίχωμα θα καταλήγει στη Σαλαμίνα, με δύο εξόδους: μια προς την πόλη της Σαλαμίνας και μια που θα παρακάμπτει τον αστικό ιστό και θα πηγαίνει στον δρόμο προς Φανερωμένη, με σήραγγα 600 μ.

Η αναμενόμενη κίνηση

Σε τους υπολογισμούς που έχουν γίνει, αναμένεται φόρτος κίνησης 3-4 εκατ. οχήματα ετησίως. Στη σήραγγα θα μπορούν να μπουν φορτηγά, όχι όμως με επικίνδυνα υλικά, για λόγους ασφάλειας, όπως συμβαίνει και σε άλλες σήραγγες. Πάντως, τα καύσιμα μεταφέρονται από τη Φανερωμένη, με το φέρυ, διότι εκείνη η πλευρά είναι πολύ κοντά στα διυλιστήρια, κι αυτό θα συνεχίσει να γίνεται.

Το κόστος του έργου δεν έχει ακόμα υπολογιστεί συνολικά (ίσως να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ), καθώς αναμένονται επί των τελικών σχεδίων οι προσφορές των εταιρειών. Ενδεχομένως να υπάρξει και συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω ΕΣΠΑ, ενώ προβλέπονται διόδια, διότι θα κατασκευαστεί ως έργο παραχώρησης με διάρκεια 30 – 35 χρόνια.

 

Πηγή: saronicmagazine.com