Mε δύο «απώλειες», σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, θα ανέβει στο data room του ΟΛΠ η νέα σύμβαση παραχώρησης που θα διέπει τις σχέσεις της πολιτείας και του νέου μεγαλομετόχου του λιμανιού, ο οποίος θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού πώλησης του 67% των μετοχών που σήμερα κατέχει το Δημόσιο στον Οργανισμό.
Το ΤΑΙΠΕΔ υλοποίησε την πρωθυπουργική εντολή και άφησε εκτός παραχώρησης του ΟΛΠ τα 120 στρέμματα της παράκτιας έκτασης της Δραπετσώνας, αλλά και τη ζώνη Α της Κυνοσούρας, όπου βρίσκεται το μνημείο των Σαλαμινομάχων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το ΤΑΙΠΕΔ έκρινε ότι δεν προκαλείται απομείωση της αξίας του ΟΛΠ από την εξαίρεση της παράκτιας έκτασης της Δραπετσώνας, της οποίας το βάθος κυμαίνεται από 20 μέχρι 50 μέτρα από την ακτή. Αιτία της εξαίρεσης της έκτασης, η δέσμευση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες είχε προαναγγείλει ότι η περιοχή θα αποδοθεί στους κατοίκους της περιοχής.
Σημειώνεται πάντως ότι προκειμένου να αποκτήσουν οι κάτοικοι πρόσβαση στην ακτή θα χρειαστεί να συναινέσει και η Εθνική Τράπεζα, η οποία έχει στην ιδιοκτησία της τα 250 στρέμματα που βρίσκονται πίσω από την ακτή.
Η εξέλιξη αυτή βάζει πλέον τον διαγωνισμό στην τελική ευθεία, ώστε οι οικονομικές προσφορές των τριών, όπως δείχνουν τα πράγματα, διεκδικητών του ΟΛΠ, να έχουν κατατεθεί μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου 2015.
Εφοδιαστική αλυσίδα
Ο ΟΛΠ αναμένεται από την επόμενη μέρα της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού να βρεθεί στην πρώτη θέση της προσπάθειας που γίνεται για την εξέλιξη της χώρας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, γέφυρα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Οπως μάλιστα επεσήμανε, χθες, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης σε εκδήλωση που έγινε στο Επιμελητήριο, ο Πειραιάς αναδείχθηκε το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι διακίνησης κοντέινερ την περίοδο 2009-13, γεγονός στο οποίο συνέβαλε η ανάπτυξη της παρουσίας της Cosco.
Πιο συγκεκριμένα, από τα 665.000 εμπορευματοκιβώτια που διακινούνταν από το λιμάνι κατά το 2009, το 2013 ο αριθμός αυτός άγγιξε τα 3,16 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Μάλιστα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι σημαντική ήταν και η αύξηση το 2014, καθώς ο αριθμός αυτός αυξήθηκε ακόμα περισσότερο, σε 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Η εξέλιξη αυτή καθιστά το λιμάνι του Πειραιά «το πιο σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο στην Ανατολική Μεσόγειο, αφού βρίσκεται στο κεντρικό σημείο της διασταύρωσης των θαλάσσιων οδών, που συνδέουν τη Μεσόγειο με τη Βόρεια Ευρώπη.
Ακόμη, η προνομιακή του θέση γίνεται ιδανική για τα πλοία που προέρχονται είτε από το Σουέζ, έπειτα και από τη διαπλάτυνση, είτε από το Γιβραλτάρ, με προορισμό τους λιμένες των Βαλκανίων, του Ευξείνου Πόντου και αντιστρόφως», σημείωσε ο κ. Κορκίδης.
Οι προτάσεις
Σε αυτό το πλαίσιο, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς έχει τονίσει, μεταξύ άλλων, την ανάγκη για:
Δημιουργία εξαγωγικών πάρκων, με κίνητρα στις εταιρείες Logistics ώστε να μετακινηθούν σε αυτά με στόχο την επίτευξη συνεργειών, τη μείωση του κόστους και την ενίσχυση του χαρακτήρα του Πειραιά ως σημείου ανεφοδιασμού σταθμού επισκευής της διεθνούς Ναυτιλίας.
Επανεξέταση των προϋποθέσεων αδειοδότησης και άρσης των πολλών περιορισμών, αναφορικά με τους χώρους αποθηκών.
Αρση γραφειοκρατικών εμποδίων στην ανάπτυξη των Logistics και κυρίως των αφορολόγητων.
Οργάνωση Ελευθέρας Ζώνης στο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια.
Προώθηση των διαδικασιών για την οργάνωση του εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή του Θριασίου.
Ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Δημιουργία σύγχρονων υποδομών στα λιμάνια.