Οι φόβοι ότι η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) θα προκαλέσει καραμπόλες στην ελληνική ακτοπλοΐα, με δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις σε έναν πολύ εύθραυστο αλλά και εθνικής σημασίας μεταφορικό κλάδο, προκαλούν αναταράξεις στο Μεγάλο Λιμάνι.
Ειδικότερα, τα στελέχη των ακτοπλοϊκών ομίλων προβληματίζονται για το εάν ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΠ θα διασφαλίσει τις θέσεις όπου δένουν τα επιβατηγά πλοία, αλλά και ποια πολιτική θα ακολουθήσει με τα λιμενικά τέλη.
«Στον νέο ιδιοκτήτη προσφέρουμε αποκλειστικότητα 8 εκατομμυρίων επιβατών οι οποίοι διακινούνται από το λιμάνι του Πειραιά. Θα πρέπει να εξασφαλιστούν και οι εταιρείες. Γι' αυτό ζητάμε ο έλεγχος των λιμενικών τελών να γίνεται από μια αρχή. Μη φτάσουμε να βγάζει το λιμάνι περισσότερα από τις εταιρείες κάνοντας ανεξέλεγκτες αυξήσεις των λιμενικών τελών οι οποίες θα προκαλέσουν οικονομική αιμορραγία», επισήμανε στο «bs» υψηλόβαθμο στέλεχος της ακτοπλοΐας και πρόσθεσε: «Eνα άλλο θέμα που μας προβληματίζει είναι με ποιoν τρόπο θα μας διασφαλίσουν ότι όποιος αναλάβει τον ΟΛΠ δεν θα πειράξει τις θέσεις ελλιμενισμού των πλοίων της ακτοπλοΐας τα οποία δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν πουθενά αλλού εκτός από το λιμάνι του Πειραιά».
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις για τα θέματα αυτά μεταξύ των αρμόδιων αρχών: έχει δοθεί στους ακτοπλόους μια πρώτη διαβεβαίωση ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα, όμως κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτα σε ένα ρευστό περιβάλλον, όπως αφήνουν να εννοηθεί πηγές από τον κλάδο.
Περιορίστηκαν οι απώλειες
«Να λέμε και δόξα τω Θεώ...». Είναι τα λόγια στελέχους της ελληνικής ακτοπλοΐας, η οποία αποχαιρέτησε τη θερινή τουριστική περίοδο με τους μικρότερους δυνατούς τριγμούς από την οικονομική ύφεση. Υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν μετακινηθεί ακτοπλοϊκώς σχεδόν 14 εκατομμύρια επιβάτες, περισσότεροι από τα 13,7 του 2014.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, τα δρομολόγια που θα πραγματοποιήσει συνολικά το 2015 ο ελληνικός στόλος θα αγγίξουν τις 40.000 έναντι 39.500 την περσινή χρονιά.
Το πρώτο εξάμηνο τους έτους, με την τιμή του πετρελαίου (αποτελεί το 55%-60% του λειτουργικού κόστους ενός επιβατηγού πλοίου) να ακολουθεί πτωτική πορεία, οι εταιρείες του κλάδου αναθάρρησαν, αφού όλα έδειχναν ότι το 2015 θα έκλεινε με καλύτερα αποτελέσματα. Ομως το δημοψήφισμα του Ιουλίου και οι κεφαλαιακοί έλεγχοι, τα λεγόμενα capital controls, οδήγησαν στην καρδιά του καλοκαιριού σε μείωση του μεταφορικού έργου κατά 15% -με σχεδόν 5% λιγότερα δρομολόγια- συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.
Η εικόνα άρχισε να καλυτερεύει τον Αύγουστο, ο οποίος, όπως και ο Σεπτέμβριος, κινήθηκε στα ίδια με πέρσι επίπεδα.
Η αποχώρηση της ΝΕΛ από το προσκήνιο, με την HSW και την Blue Star Ferries να αναλαμβάνουν να καλύψουν το κενό της στα δρομολόγια, είχε ως αποτέλεσμα να μεταφερθεί με λιγότερα πλοία ίδιος αριθμός επιβατών με πέρσι. Τη γενικότερη εικόνα της συγκρατημένης αισιοδοξίας συμπληρώνουν δύο ακόμη στοιχεία: το φθηνό καύσιμο αλλά και η αναδιάρθρωση δανείων που πέτυχαν οι εταιρείες και αναμένεται να οδηγήσουν σε ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα στο τέλος του χρόνου.
Αγωνία για το μέλλον
Παρ' όλα αυτά, η άγνοια για το τι επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον στην ελληνική οικονομία δεν αφήνει κανέναν από τον κλάδο της ελληνικής ακτοπλοΐας να δηλώσει δημόσια την όποια αισιοδοξία του: «Είναι γεγονός ότι οι μεγάλες θυσίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες έγιναν με την κατανόηση και την υποστήριξη όλων των εμπλεκόμενων φορέων, όπως το κράτος, οι τράπεζες και οι χρήστες, απέφεραν καρπούς και ήμασταν όλοι αισιόδοξοι ότι τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα του 2014 θα τα ακολουθούσαν ακόμα καλύτερα τη χρονιά που διανύουμε. Δυστυχώς, όμως, είτε η κόπωση από τα πρωτοφανή μέτρα εξορθολογισμού της οικονομίας μας, είτε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λαού μας, οδήγησαν τις εξελίξεις σε νέα μονοπάτια, που είναι ανεξερεύνητα, άγνωστα και σκοτεινά», επισημαίνουν κύκλοι του κλάδου. Από την άλλη πλευρά, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν γραμμές δημοσίου συμφέροντος, τις λεγόμενες άγονες γραμμές, πληρώνονται αν και στα τιμολόγια που κόβουν ο συντελεστής του ΦΠΑ αυξήθηκε από το 13% στο 23% για όσες δεν έχουν έδρα σε νησί. Για τις άλλες, ο ΦΠΑ από το 9% ανέβηκε στο 16% και σταδιακά θα φτάσει το 23% ως τα τέλη του 2017. Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταβληθεί στις περισσότερες από αυτές μέχρι και ο Ιούνιος. Το συνολικό ποσό που θα δοθεί για τα 2015 φτάνει τα 40 εκατ. ευρώ για 70 συμβάσεις.
Επανέρχονται οι αλλαγές στις συνθέσεις πληρωμάτων
Από το μέτωπο του μνημονίου φαίνεται ότι τα μηνύματα είναι αισιόδοξα για τις εταιρείες, όχι όμως και για τους εργαζόμενους ναυτικούς. Πιο συγκεκριμένα, βάσει της σύμβασης που υπογράφηκε μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας θα γίνουν αλλαγές στις ισχύουσες οργανικές συνθέσεις.
Αναφέρεται στο κείμενο: «Οσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, έως τον Οκτώβριο του 2015 η κυβέρνηση θα ευθυγραμμίσει τις απαιτήσεις επάνδρωσης για τις εγχώριες υπηρεσίες με εκείνες για τις διεθνείς γραμμές, τηρώντας παράλληλα τις αρχές ασφαλούς επάνδρωσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, και θα θεσπίσει νομοθετικές αλλαγές».
Επισημαίνεται ότι η αλλαγή των οργανικών συνθέσεων στην ακτοπλοΐα προβλεπόταν και στα δύο πρώτα μνημόνια.
Οι προηγούμενες κυβερνήσεις προχώρησαν μεν σε αλλαγές,
αλλά μόνο για όσα υπό ελληνική σημαία πλοία δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Αδριατικής, κίνηση που προκάλεσε εντάσεις ανάμεσα στις εταιρείες και τα ναυτεργατικά σωματεία. Κρίθηκε όμως αναγκαία, αφού τα υπό ελληνική σημαία πλοία αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό στις γραμμές της Αδριατικής από εκείνα που έχουν ιταλική σημαία και απασχολούν λιγότερο προσωπικό. Για τον λόγο αυτό ελληνικών συμφερόντων πλοία ύψωσαν τη σημαία της γειτονικής χώρας προκειμένου να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος και να αντέξουν στον ανταγωνισμό. Μετά το δυστύχημα του «Norman Atlantic» στα ανοιχτά της Αδριατικής, σταμάτησαν οι πιέσεις από την τρόικα προς την ελληνική κυβέρνηση για τη μείωση των συνθέσεων, όμως οι θεσμοί επανήλθαν δριμύτεροι.
newmoney