Ματ σε 10 κινήσεις σχεδιάζει να πετύχει ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, προκειμένου η πόλη του μεγάλου λιμανιού να εξελιχθεί από «πέρασμα» σε πραγματικό τουριστικό προορισμό. Έναν προορισμό, ο οποίος θα μπορεί να «κρατά» το 25% των επιβατών κρουαζιέρας που φτάνουν στο λιμάνι, περίπου 2 εκατ. οι αφίξεις συνολικά, ενώ παράλληλα θα αποτελεί πόλο έλξης για επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
«Για πρώτη φορά ο Δήμος Πειραιά κατέθεσε ολοκληρωμένο τουριστικό στρατηγικό σχέδιο στον ΕΟΤ. Προχωρήσαμε σε ένα σημαντικό βήμα, προκειμένου η πόλη μας από πέρασμα να γίνει ελκυστικός τουριστικός προορισμός», τονίζει σε δηλώσεις του στη «Ν» ο δήμαρχος της πόλης Γιάννης Μώραλης, ο οποίος διευκρινίζει: «Ο τουριστικός στρατηγικός σχεδιασμός περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις που θα δώσουν ώθηση στην οικονομία της πόλης μας. Σε διάστημα 18 μηνών υλοποιήσαμε σημαντικές δράσεις, έτσι ώστε μακροπρόθεσμα να αποδώσει καρπούς η στρατηγική για την τουριστική ανάπτυξη του Πειραιά».
EUROKINISSI
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη, στόχος είναι η παραμονή τουλάχιστον του 25% των επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη.
Μέσο υλοποίησης του σχεδιασμού αποτελεί επίσης και η πολλαπλή αναβάθμιση της ελκυστικότητας του Πειραιά και η «τοποθέτηση» (positioning) της πόλης του Πειραιά στη διεθνή και εσωτερική τουριστική αγορά ως νέου, αναγνωρίσιμου τουριστικού προορισμού και στην ανάδειξη της ταυτότητας της πόλης. Για τον σκοπό αυτό δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία «ζωτικού χώρου» περιπάτου και διεκπεραίωσης των επιβατών/επισκεπτών στο ιστορικό, εμπορικό και επιχειρηματικό κέντρο της πόλης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η προσέλκυση επιβατών κρουαζιέρας (αλλά και άλλων επισκεπτών) στην πόλη του Πειραιά.
Παράλληλα, προβλέπεται η εμπορική τόνωση της πόλης μέσα από τη διασύνδεση του συγκεκριμένου ζωτικού χώρου με το εμπορικό κέντρο μέσα από ένα δίκτυο πεζόδρομων (και ποδηλατόδρομων), αλλά και τη δημιουργία περιμετρικής πολιτιστικής και ποδηλατικής διαδρομής όπως σχεδιάζεται στο πλαίσιο της ΟΧΕ.
Οι δράσεις
Σημαντικό στοιχείο για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η διαρκής συνεργασία η οποία υπάρχει με την Περιφέρεια Αττικής και τους φορείς της πόλης. Σε αυτό το πλαίσιο έγινε καταγραφή των αναγκών για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος μέσα από συναντήσεις φορέων και στην αναβάθμιση και εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος για τη δημιουργία τουριστικής εμπειρίας εντός των ορίων του Δήμου Πειραιά, που θα επιτευχθεί μέσα από την υλοποίηση των παρακάτω δράσεων προβολής και προώθησης:
1. Ενίσχυση της διακριτής ταυτότητας για τον Πειραιά «Προορισμός Πειραιάς».
2. Δημιουργία περιεχομένου (φωτογραφικό υλικό, κείμενα, βίντεο) για τη δημιουργία ειδικού τουριστικού οδηγού για τον Πειραιά και την προώθηση του προορισμού.
3. Σύγχρονο τουριστικό portal - «Destination Piraeus».
4. Δημιουργία εφαρμογών για «έξυπνα» τηλέφωνα και τάμπλετ.
5. Διαχείριση του προϊόντος του προορισμού μέσα από κανάλια κοινωνικής δικτύωσης.
6. Συμμετοχή σε διεθνείς και εγχώριες τουριστικές εκθέσεις και τη φιλοξενία τουριστικών δημοσιογράφων, μπλόγκερ και πρακτόρων. Ήδη σε συνεργασία με τον ΕΟΤ αλλά και με την Περιφέρεια Αττικής έχουν φιλοξενηθεί στην πόλη εκπρόσωποι διεθνών τουριστικών μέσων και τουριστικοί πράκτορες.
7. Λειτουργία Γραφείου Εξυπηρέτησης Επισκεπτών εντός των ορίων του ΟΛΠ ΟΛΠ+1,09% για την ενημέρωση των επισκεπτών κρουαζιέρας. Ήδη λειτουργεί το γραφείο στον ΟΛΠ εξυπηρετώντας καθημερινά εκατοντάδες επισκέπτες, ενώ σχεδιάζεται η λειτουργία περιπτέρου εξυπηρέτησης επισκεπτών και στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών εντός του επόμενου έτους.
8. Προβολή σε σημαντικές εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα στον δήμο.
9. Περαιτέρω ενέργειες διαφήμισης και προβολής του προορισμού μέσα από καταχωρήσεις και προβολή σε μέσα μαζικής μεταφοράς, κανάλια προβολής του εξωτερικού και την τηλεόραση.
10. Διεθνής δικτύωση για τη μεγιστοποίηση της προβολής του προορισμού.
Οι στόχοι
Η τουριστική ανάπτυξη της πόλης του Πειραιά αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τη δημοτική αρχή, η οποία θέλει να επενδύσει στην ανταγωνιστικότητα του προορισμού.
«Υλοποιήσαμε την τουριστική καμπάνια “Destination Piraeus”, η οποία περιέχει χρήσιμες πληροφορίες για τα αξιοθέατα και τις ομορφιές του Πειραιά. Προσλάβαμε σύμβουλο για τον τουρισμό. Βρισκόμαστε σε μια διαρκή συνεργασία με τον εμπορικό κόσμο και τους φορείς του Πειραιά, για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης μας», επισημαίνει ο κ. Μώραλης στη «Ν», ενώ προσθέτει: «Δημιουργήσαμε σηματοδοτημένο περίπατο κρουαζιέρας σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιά. Συμμετέχουμε σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Έπειτα από διαβουλεύσεις με τη διοίκηση του ΟΑΣΑ και της ΟΣΥ προστέθηκε λεωφορειακή γραμμή αποκλειστικά για τον Πειραιά με αφετηρία τον σταθμό της κρουαζιέρας, η οποία περιλαμβάνει στάσεις σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος».
500.000 τουρίστες
Οι προσπάθειες αυτές έχουν σαφή προσανατολισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε χρόνο φθάνουν με κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά δύο εκατομμύρια επισκέπτες. «Με σχέδιο και μεθοδικότητα, θέλουμε να παραμένει ένα μεγάλο κομμάτι τουριστών στον Πειραιά. Να επισκέπτονται τα μουσεία και τα αξιοθέατα της πόλης μας, να γνωρίσουν τον πολιτισμό, τη σπουδαία ιστορία, αλλά και τις μοναδικές φυσικές ομορφιές της πόλης μας», υπογραμμίζει ο δήμαρχος Πειραιά.
«Η κρουαζιέρα είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο Πειραιάς μπορεί να αξιοποιήσει αυτή την τάση και να αναδειχτεί στο μεγαλύτερο κέντρο υποδοχής κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο. Σε συνεργασία με τον ΟΛΠ, το υπουργείο Τουρισμού, την Περιφέρεια και όλους τους συναρμόδιους φορείς επιδιώκουμε να καθιερωθεί πλέον ο Πειραιάς ως home port, λιμάνι από το οποίο ξεκινούν οι κρουαζιέρες. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα φέρει εξαιρετικά σημαντικά οικονομικά οφέλη που σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό, όπως τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, οι τοπικές επιχειρήσεις», επισημαίνει μεταξύ άλλων ο κ. Μώραλης και καταλήγει:
«Στην κατεύθυνση αυτή επιδιώκουμε επαφές με εκπροσώπους διεθνών τουριστικών οργανισμών και ειδικότερα εταιρειών κρουαζιέρας. Έχουν γίνει πολλά, θα γίνουν ακόμα περισσότερα. Ο Πειραιάς διαθέτει μοναδικές ομορφιές. Αξίζει στους Πειραιώτες και στην πόλη να αναδειχθούν. Στόχος μας είναι η παραμονή τουλάχιστον του 25% των αφίξεων των επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη, ώστε να επισκέπτονται μουσεία και εκθέσεις, να περιηγούνται στην πόλη, να προβαίνουν σε αγορές και να απολαμβάνουν ποιοτικές υπηρεσίες αναψυχής, να απολαμβάνουν την τοπική κουζίνα, να αναπτύσσουν και να προσωποποιούν τις δικές τους βιωματικές εμπειρίες, δημιουργώντας -ειδικότερα μέσω των social media- ένα ζωντανό και συνεχές ρεύμα προβολής της πόλης. Σημαντικό βήμα για την ανάδειξη του Πειραιά ως αυτόνομου προορισμού είναι να γίνει το λιμάνι του Πειραιά λιμάνι εκκίνησης για τουρισμό κρουαζιέρας».
Προσπάθειες για την επιστροφή της έκθεσης «Ποσειδώνια»
Ένα ξεχωριστό ζήτημα για την πόλη του Πειραιά τα τελευταία χρόνια είναι και η επιστροφή της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια» στην πόλη όπου «μεγάλωσαν» και γνώρισαν την παγκόσμια καταξίωση.
Έπειτα από πολλά χρόνια, στη διάρκεια των οποίων αναλήφθηκαν κάποιες πρωτοβουλίες, χωρίς όμως αποτέλεσμα, ο σημερινός δήμαρχος βάζει το θέμα στη πραγματική του διάσταση.
«Όπως γνωρίζετε, επιθυμία της δημοτικής αρχής και όχι μόνο, όλης της πειραϊκής κοινωνίας θα έλεγα, είναι τα “Ποσειδώνια” σύντομα να γυρίσουν στον Πειραιά που είναι ο φυσικός τους χώρος. Δυστυχώς δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμα οι κατάλληλες συνθήκες και υποδομές για να γίνει κάτι τέτοιο εφικτό ή ακόμα και για να συζητήσουμε αν κάτι τέτοιο είναι εφικτό», σημειώνει ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης και προσθέτει: «Να είστε σίγουροι, όμως, ότι εργαζόμαστε μεθοδικά στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας για αυτόν τον σκοπό, καθώς είναι ισχυρή και γίνεται κάθε χρόνο ισχυρότερη η πεποίθησή μας ότι η διοργάνωση στον Πειραιά της διεθνούς, ναυτιλιακής έκθεσης “Ποσειδώνια” αποτελεί μια από τις σημαντικότερες ευκαιρίες για την προώθηση του οράματος για έναν σύγχρονο, δυναμικό και καινοτόμο Πειραιά, ελκυστικό στους πολίτες, τον επιχειρηματικό κόσμο και τους επισκέπτες».