Της Χρύσας Σαραντοπούλου

Νεκροταφείο πλοίων από καταυλισμός προσφύγων έγινε ο Πειραιάς. Μετά την τριτοκοσμική κατάσταση που αντίκριζαν οι ταξιδιώτες στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με τους χιλιάδες πρόσφυγες, τις σκηνές και το χάος, τώρα έρχονται αντιμέτωποι με τη θλιβερή εικόνα ενός πλοίου που βουλιάζει. Το ημιβυθισμένο επιβατηγό-οχηματαγωγό «Παναγία Τήνου» βρίσκεται ακριβώς απέναντι από τα κρουαζιερόπλοια. Στην προβλήτα της πύλης Ε4 παλεύει με τον χρόνο μετά τη δεξιά κλίση 40 μοιρών που παρουσίασε προ ημερών. Το γερό σκαρί του δείχνει να αντέχει, αλλά οι 25.000 τόνοι νερού που έχουν εισέλθει στο εσωτερικό του το έχουν γείρει. Οι τουρίστες από τα κρουαζιερόπλοια βλέπουν καθημερινά την ψηλή τσιμινιέρα και τη μύτη του με το έμβλημα της εταιρείας, την επιβλητική δανέζικη κορώνα με το μεγάλο «Β», να κλίνουν προς τη δεξιά μεριά του λιμανιού και τα γράμματα του ονόματός του να ακουμπούν πια στη θάλασσα.

 

Ενα θέαμα καθόλου ευχάριστο. Ακόμη και οι Ελληνες ταξιδεύουν με βαριά καρδιά βλέποντάς το. Αυτό παίρνουν μαζί τους οι τουρίστες ως ανάμνηση των διακοπών τους. «Μικρογραφία της Ελλάδας αυτό το βαπόρι» είπε ένας γέρος καπετάνιος που βρέθηκε στο σημείο. Τα ερωτήματα πολλά και αναπάντητα. Τι έκανε το υπουργείο Ναυτιλίας τόσους μήνες που το πλοίο βρισκόταν παροπλισμένο στο λιμάνι του Πειραιά; Γιατί δεν προχώρησε στις απαραίτητες ενέργειες ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θ. Δρίτσας, όταν στις 18 Απριλίου το ΝΑΤ σε σχετική επιστολή του προς την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων είχε αναφέρει ότι από ενημέρωση του φύλακα του πλοίου το «Παναγία Τήνου» παρουσίαζε επικίνδυνη κλίση προς τα δεξιά λόγω εισροής υδάτων; Γιατί δεν έγινε η μεθόρμιση όταν ζητήθηκε; Γιατί δεν ακολουθήθηκαν, όπως έπρεπε, οι διαδικασίες που προβλέπονται για τα επιβλαβή και επικίνδυνα πλοία; Ποιος θα πληρώσει το «μάρμαρο» για την απομάκρυνσή του και πότε θα γίνει αυτή;

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ

 Το «Παναγία Τήνου» βρίσκεται δεμένο στην καρδιά του λιμανιού του Πειραιά, δίπλα στα κρητικά καράβια, ενώ το σημείο έχει αποκλειστεί, με τα άλλα πλοία να μην προσεγγίζουν λόγω επικινδυνότητας. Στελέχη του ΟΛΠ τονίζουν ότι η απομάκρυνση του πλοίου είναι πλέον μια σύνθετη διαδικασία, λόγω της κατάστασης στην οποία βρίσκεται, η οποία αξιολογείται ακόμα. Δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το πότε θα γίνει. Tο πλοίο κρίνεται επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και προκαλεί προβλήματα στο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της χώρας. Ευτυχώς, δεν έχει παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση, καθώς στο εσωτερικό του δεν υπήρχαν ποσότητες καυσίμων, παρά μόνο λιπαντικά στοιχεία στο μηχανοστάσιο, ενώ περιμετρικά έχει τοποθετηθεί αντιρρυπαντικό φράγμα, όμως όσο οι μέρες περνούν οι πιθανότητες μόλυνσης του περιβάλλοντος αυξάνονται. Ο πρόεδρος του ΝΑΤ, Ανδρέας Κομματάς, επιβεβαιώνει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ότι είχε προειδοποιήσει το υπουργείο Ναυτιλίας, τονίζοντας ότι το πλοίο έμπαζε νερά και έπαιρνε κλίση.

Με επιστολή του στις 18 Απριλίου ζητούσε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, κρίνοντας την κατάσταση επικίνδυνη. «Είχα ανησυχίες. Το παρακολουθούσα στενά. Η αναγκαστική κατάσχεσή του, λόγω ασφαλιστικών οφειλών, είχε γίνει στις 15/12/2015 και δύο μέρες μετά ορίστηκε η φύλαξή του σε καθημερινή βάση όλο το 24ωρο», επισημαίνει ο κ. Κομματάς και τονίζει ότι «είναι ένα πρωτόγνωρο γεγονός για τα ελληνικά δεδομένα. Κρίνεται επιτακτική η ανάγκη να δούμε όλοι μαζί τι γίνεται από δω και πέρα, γιατί είναι περίπλοκο το ζήτημα, ώστε να επανέλθει άμεσα το λιμάνι στη φυσιολογική του λειτουργία». Στέλεχος μεγάλης εταιρείας που επισκευάζει πλοία αναφέρει στα «Π» ότι το κόστος για την απομάκρυνση του «Παναγία Τήνου» θα είναι πολύ υψηλό και ίσως να μην αξίζει να το αναλάβει κάποιος ιδιώτης. Ωστόσο, το θέμα εξετάζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ, με σκοπό να εγκριθεί η διενέργεια σχετικού διαγωνισμού για την εκποίηση, πώληση και απομάκρυνσή του.

Τα χρέη και η κατάσχεση

Το «Παναγία Τήνου» ανήκε στον εφοπλιστή Βαγγέλη Βεντούρη και ονομαζόταν «Αγιος Γεώργιος». Το 1995 η εταιρεία Ventouris Sea Lines άρχισε να αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, με αποτέλεσμα να χάσει τα πλοία της λόγω χρεών, όμως ξαναμπήκε στην ακτοπλοΐα το καλοκαίρι του 2004 με το «Αγιος Γεώργιος», αρχικά από Ραφήνα και στη συνέχεια από Πειραιά. Από το 2005 μέχρι το τέλος του 2014 το πλοίο έκανε τη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων. Το 2010 άρχισαν να σημειώνονται οι πρώτες καθυστερήσεις στην καταβολή της μισθοδοσίας του πληρώματος. Οι εργαζόμενοι προχώρησαν στην πρώτη επίσχεση εργασίας το 2012 και αυτή η κατάσταση συνεχίστηκε έως το τελευταίο δρομολόγιο που πραγματοποίησε το πλοίο, με αποτέλεσμα να το κατάσχει το ΝΑΤ λόγω οφειλών, αποζημιώνοντας τους ναυτικούς. Το πλοίο χτίστηκε με το όνομα «Hengist» το 1972 και ήταν από τα πιο γερά σκαριά στην ελληνική ναυσιπλοΐα. Σημειώνεται ότι ερώτηση για τη βύθιση λόγω μακράς ακινησίας του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου «Παναγία Τήνου» στο λιμάνι του Πειραιά κατέθεσε ο Σίμος Κεδίκογλου, την οποία συνυπέγραψαν 13 βουλευτές της Ν.Δ.