Αυξημένο ετήσιο αντάλλαγμα από τα έσοδα του ΟΛΠ προς το ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να περιλαμβάνει, εκτός απροόπτου, η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ των δύο πλευρών, βάσει του σχεδίου που επεξεργάζεται αυτήν την περίοδο το υπουργείο Ναυτιλίας και προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί τις προσεχείς ημέρες, προκειμένου στη συνέχεια να σταλεί για παρατηρήσεις στους εμπλεκόμενους φορείς, μεταξύ των οποίων και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων. Σήμερα, ο ΟΛΠ αποδίδει ετησίως το 2% των εσόδων του στο Δημόσιο, ενώ στις προθέσεις του υπουργείου Ναυτιλίας είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί σε 3,5%. Τα αυξημένα έσοδα πρόκειται να διατίθενται στους παραλιμένιους δήμους.
Παράλληλα, η νέα σύμβαση θα ζητά την επιβολή σταθερών τιμολογίων για την ακτοπλοΐα, τουλάχιστον για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ενώ θα περιλαμβάνει και όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού. Επίσης, στη νέα σύμβαση θα ζητείται από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη να αποδίδουν ετήσιο αντάλλαγμα. Σημειωτέον ότι η υπογραφή της νέας σύμβασης είναι από τα σημαντικότερα προαπαιτούμενα, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία του διαγωνισμού παραχώρησης του ΟΛΠ προς τους ιδιώτες. Αλλωστε και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα κληθούν να διατυπώσουν τις απόψεις τους για τη νέα σύμβαση, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία των παρατηρήσεων από τους εμπλεκόμενους φορείς. Βάσει των όρων του διαγωνισμού, θα παραχωρηθεί αρχικά το 51% του ΟΛΠ, ενώ, ανάλογα με τις επενδύσεις που θα δεσμευτεί να αναλάβει ο κάθε επενδυτής, θα αποκτήσει και το δικαίωμα λήψης επιπλέον ποσοστού, με ανώτατο όριο το 67%. Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, κύριοι υποψήφιοι για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον ΟΛΠ είναι η κινεζική Cosco και η APM Terminals, θυγατρική του ομίλου Maersk στον κλάδο της διαχείρισης λιμενικών εγκαταστάσεων.