Το όνομα του πρώην αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, εμπλέκεται σε έκθεση ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) για την ΟΛΠ Α.Ε., η οποία έχει αποσταλεί στον εισαγγελέα. Ειδικότερα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη Β΄ Αθηνών περιλαμβάνεται σε «ομάδα αναδόχων που εκτελεί συστηματικά μικροέργα» για την ΟΛΠ Α.Ε. κατά την περίοδο ελέγχου, η ανάθεση των οποίων, σύμφωνα με το πόρισμα, έγινε «κατά παρέκκλιση από τις αρχές της διαφάνειας, της ισότητας συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής αναδόχου και του ελεύθερου ανταγωνισμού, με ζημιογόνες συνέπειες» για την εταιρεία.
Η ομάδα των επτά αυτών, κατά το πόρισμα, αναδόχων εμφανίζεται να αναλαμβάνει συστηματικά έργα, με βάση δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στα εκτελεσθέντα μικρά έργα της περιόδου 2001-2003 και πλήρη έλεγχο των συμβάσεων του 2004. Σύμφωνα με το πόρισμα, «οι 43 από τις 83 συμβάσεις που συνήφθησαν ανατέθηκαν σε επτά αναδόχους…».
Σε όλες τις συμβάσεις η αρμόδια υπηρεσία του ΟΛΠ προχωρούσε σε πρόχειρο διαγωνισμό με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και προσκαλούσε «τρεις υποψήφιους αναδόχους, χωρίς καμία τεκμηρίωση των επιλογών» (σ.σ.: δεν εξηγούσε γιατί προσκαλεί τους τρεις συγκεκριμένους υποψηφίους). ελεγχόμενες
Επιπλέον, σε όλους τους διαγωνισμούς οι τρεις υποψήφιοι κατέθεταν προσφορές με «τα ίδια ποσοστά έκπτωσης, 1%, 1%, 2% αντίστοιχα, και επιλέγονταν οι μειοδότες του 2%», ποσοστά που κρίνονται εξαιρετικά χαμηλά σε σχέση με τη μέση έκπτωση που προσφερόταν εκείνη την περίοδο για αντίστοιχα έργα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κλιμάκιο ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης που ολοκλήρωσε τους ελέγχους για την προαναφερθείσα περίοδο συνεχίζει την έρευνά του και για τα έτη μετά το 2004. Τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών αναμένεται να δείξουν το κατά πόσον οι καταλογιζόμενες ενέργειες και αυτές οι πρακτικές συνεχίστηκαν και κατά τα χρόνια που ακολούθησαν.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ
Στα συμπεράσματα της έκθεσης ελέγχου του ΣΕΕΔΔ, η οποία συντάχθηκε τον Ιούλιο του 2015 και διαβιβάστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, το καλοκαίρι, εκτός από τον εισαγγελέα, και στη νέα διοίκηση της εισηγμένης, αλλά και στο υπουργείο Ναυτιλίας, αναφέρεται πως «η κυκλικότητα της σύνθεσης των υποψήφιων αναδόχων στα περισσότερα έργα, η ασαφής περιγραφή του αντικειμένου της δημοπρασίας, η παράνομη σύνταξη του προϋπολογισμού των έργων, η επιλογή συστήματος ανάθεσης που δεν ανταποκρινόταν στις πραγματικές συνθήκες των έργων και εντέλει η διαχείριση των διαδικασιών από τα αρμόδια όργανα της ΟΛΠ Α.Ε. υπήρξε πολλαπλά παράνομη και επιζήμια για τον Οργανισμό».
Εκτιμάται ότι η διαχείριση αυτή «παρείχε τη δυνατότητα υποβολής ελάχιστων εκπτώσεων από τους υποψήφιους αναδόχους, σε συνδυασμό με τη διαρκή επίκληση ανυπόστατων λόγων “επείγουσας ανάγκης εκτέλεσης εργασιών” εκ μέρους των αρμόδιων οργάνων της ΟΛΠ Α.Ε., αναδεικνύοντας τη λειτουργία ενός ιδιότυπου μηχανισμού ανάθεσης-εκτέλεσης και παραλαβής έργων, που κινείτο εκτός νομιμότητας στα κρίσιμα θέματα της διαδικασίας παραγωγής των έργων λόγω έλλειψης σαφήνειας αντικειμένου δημοπράτησης, νομιμότητας τευχών δημοπράτησης και τρόπου επιλογής αναδόχου κατά κύριο λόγο».
ΣΥΣΤΗΜΑ
Η έκθεση του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης τονίζει ακόμα πως η επανάληψη των ανωτέρω περιστατικών σε όλα τα ελεγχόμενα έργα του έτους 2004 αναδεικνύει ένα παγιωμένο σύστημα ανάθεσης και εκτέλεσης μικρών έργων της ΟΛΠ Α.Ε., που αποτελεί «σοβαρή ένδειξη ότι έγινε συνεννόηση των συναγωνιζόμενων προς αποφυγή πραγματικού ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα ζημία για την ΟΛΠ Α.Ε.». Η εκτίμηση της ζημίας από τον συγκεκριμένο έλεγχο υπολογίζεται από τους ελεγκτές σε 755.142,84 ευρώ. Σημειώνεται πως η έκθεση ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας επικαλείται τόσο δικούς της ελέγχους όσο και τα αποτελέσματα Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης που διεξήγαγε η διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε. το 2012.
Η όλη υπόθεση γεννά πλήθος ερωτημάτων, μεταξύ των οποίων το κατά πόσον ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ έχει πράγματι μερίδιο ευθύνης και ποιο σε όσα καταλογίζονται στην ομάδα των επτά αναδόχων στην οποία τον περιλαμβάνει η έκθεση ελέγχου. Επίσης, εάν υπάρχουν και άλλα περιστατικά μετά την περίοδο 2001-2004 και κατά πόσον το όνομά του εμπλέκεται σε αυτά. Προκύπτει, ακόμα, το ερώτημα γιατί η υπόθεση αυτή από τον Ιούλιο παρέμεινε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και αν είχε περιέλθει στην προσοχή της τότε κυβέρνησης. Περισσότερες απαντήσεις θα έλθουν ίσως από τις ενέργειες της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, στην οποία φέρεται να έχει αποσταλεί το πόρισμα.
ΚΑΤΑΞΙΩΜΕΝΟΣ
Ο 46χρονος κ. Χρήστος Σπίρτζης είναι για πρώτη φορά βουλευτής, και συγκεκριμένα στη Β’ περιφέρεια Αθηνών. Είναι καταξιωμένος μηχανικός και κορυφαίο μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Σπούδασε στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και από το 1995 εργάστηκε ως ελεύθερος επαγγελματίας. Το 1996 ορίστηκε επιμελητής της ΜΕ Νέων Μηχανικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), από το 2000 έως το 2003 διετέλεσε μέλος στη Διοικούσα Επιτροπή (ΔΕ) του ΤΕΕ, από το 2007 έως το 2010 διετέλεσε β’ αντιπρόεδρος της ΔΕ του ΤΕΕ και τον Σεπτέμβριο του 2010 αναδείχθηκε πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου, θέση την οποία διατήρησε έως και την τοποθέτησή του νωρίτερα φέτος στη θέση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ένταξή του στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποτέλεσε καρπό των επαφών που είχε κατά την προηγούμενη προεκλογική περίοδο με την πολιτική ιδιότητα του εκπροσώπου της Ριζοσπαστικής Σοσιαλιστικής Κίνησης (ΡΑΣΚ). Η ΡΑΣΚ ιδρύθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο χωρίς πρόθεση να συμμετάσχει στις εκλογές, σύμφωνα με πολιτικούς παρατηρητές, από μέλη και στελέχη του «κοινωνικού και συνδικαλιστικού ΠΑΣΟΚ», το οποίο είχε στηρίξει τον Γιώργο Παπανδρέου το 2007, αλλά στη συνέχεια διαφοροποιήθηκε εξαιτίας των μνημονίων και της κυβερνητικής συνεργασίας του Ευάγγελου Βενιζέλου με τη Ν.Δ.