«Ναυμαχία» με έπαθλο τον έλεγχο των εμπορευματικών ροών στη Μεσόγειο έχουν στήσει δύο από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στο κόσμο.
H κινέζικη Cosco και η δανέζικη Maersk «αγοράζουν» θέσεις στην περιοχή μας, εν όψει και της σταδιακής ανάπτυξης του Θαλάσσιου δρόμου του Μεταξιού που θα ενώνει εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη. Οι δύο όμιλοι έχουν ξεκινήσει ένα ντεμαράζ επενδύσεων που στο επίκεντρό του θα βρίσκεται όπως όλα δείχνουν η Ελλάδα, η οποία αναμένεται να μετατραπεί σε πύλη εμπορευμάτων προς και από την Ευρώπη.
Πιο συγκεκριμένα και ενώ Cosco και Maersk αναμένεται να «κονταροχτυπηθούν» για τον έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, ο οποίος σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα αποτελεί κομβικό λιμάνι στη ρότα του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού, ανακοίνωσαν δύο πολύ μεγάλες επενδύσεις.
Δύο κινήσεις
Προηγήθηκε πριν από λίγες ημέρες η Maersk, η οποία μέσω της θυγατρικής της APM Terminal απέκτησε τη πλειοψηφία των μετοχών της εταιρείας Grup Maritim TCB ενισχύοντας έτσι το δίκτυό της με 11 ΣΕΜΠΟ σε Τουρκία, Ισπανία και Λατινική Αμερική. Σε ετήσια βάση από τους 11 σταθμούς διακινούνται περίπου 3,5 εκατ. teu. Μετά την εξαγορά, η ΑΡΜ Terminals θα είναι ο διαχειριστής 74 τερματικών σταθμών σε 40 χώρες.
Ακολούθησε χθες η Cosco, η οποία ανακοίνωσε ότι συμμετέχει με ποσοστό 40% σε κοινοπραξία που επένδυσε 940 εκατ. δολάρια προκειμένου να αποκτήσει το 64,5% της Fina Liman, στην οποία ανήκει το λιμάνι Kumport στο Μαρμαρά. Η ετήσια δυνατότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού φτάνει τα 1,84 εκατ. teu, ενώ με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να φτάσει τα 3,5 εκατ. teu. Οι υπόλοιπες εταιρείες που μετέχουν στη κοινοπραξία είναι οι China Merchants Group με 40% και το China Investment Corp με 20%.
Σε ανακοίνωσή της η Cosco επισημαίνει ότι το Kumport Terminal έχει πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης, ενώ δίνει βάση και σε πιθανή συνεργασία που μπορεί να έχει η εγκατάσταση στην Τουρκία με το λιμάνι του Πειραιά, αφού βρίσκονται κατά μήκος του «Maritime Silk Road».
Κόντρα και στον στόλο
Οι δύο όμιλοι όμως «συγκρούονται» και στη διαχείριση στόλων, με τη Maersk όμως να έχει πάρει το προβάδισμα. Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών στο κόσμο συνεργάζεται από τις αρχές του χρόνου με τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία, την MSC. Ουσιαστικά οι δύο εταιρείες διαμοιράζουν τα φορτία που μεταφέρουν τα πλοία τους, αφού διαχειρίζονται μαζί έναν στόλο 5,7 εκατ. teu.
Η συμμαχία της Cosco με τις «K» LINE, Yang Ming, Hanjin Shipping και Evergreen Line διαχειρίζεται έναν στόλο συνολικής χωρητικότητας 3,35 εκατ. teu. Ωστόσο, εν αναμονή είναι η ολοκλήρωση της συγχώνευσης των δύο μεγαλύτερων ναυτιλιακών ομίλων της Κίνας. Οι κρατικών συμφερόντων Cosco και China Shipping Group Company. Από τη συνένωσή τους θα δημιουργηθεί ένας στόλος χωρητικότητας 1,56 εκατ. teu. και η συμμαχία της Cosco θα μειώσει περαιτέρω τη διαφορά από τους Δανούς κατά 700.000 teu.
Στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα οι δύο όμιλοι θα διασταυρώσουν τα βέλη τους προκειμένου να εντάξουν στο δυναμικό τους για πρώτη φορά μια εταιρεία η οποία προσφέρει το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών. Στον ΟΛΠ η Cosco έχει ήδη ισχυρή παρουσία, αφού διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ, οι οποίοι μόλις ολοκληρωθούν οι επενδύσεις θα έχουν τη δυνατότητα να διακινούν περίπου 6 εκατ. teu ετησίως.
Ο προβλήτας Ι του ΣΕΜΠΟ έχει δυναμικότητα περίπου 1 εκατ. teu που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, ενώ το λιμάνι διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα car terminal της Ανατολικής Μεσογείου, μια τεράστια ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, το μεγαλύτερο ακτοπλοϊκό λιμάνι της Μεσογείου, ενώ ετοιμάζεται να ξεκινήσει επενδύσεις για να επεκτείνει τη βάση κρουαζιέρας, ώστε να έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς. Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένει τουλάχιστον 300 με 400 εκατ. ευρώ μετρητά, καθώς και 500 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις από τις προσφορές που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι επενδυτές.
Πάντως, σε περίπτωση που η APM Terminal δεν καταφέρει να ελέγξει το λιμάνι του Πειραιά, δεν θα έχει πει την τελευταία της κουβέντα στην Ελλάδα. Ο όμιλος διεκδικεί και το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΘ, ο οποίος βρίσκεται σε στρατηγική θέση σε ό,τι αφορά το εμπόριο στα Βαλκάνια.