Επιβεβαιώθηκαν όσοι ανέμεναν σημαντική ανάκαμψη της δραστηριότητας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων μέσω του λιμανιού του Πειραιά, από τον Οκτώβριο και μετά, ιδίως εφόσον αποκατασταθεί η οικονομική και πολιτική ομαλότητα.

Παρότι ακόμα δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία με τους δανειστές για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και εκκρεμεί και το ζήτημα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά αυξήθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό των τελευταίων μηνών, κατά τον φετινό Οκτώβριο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Cosco Pacific, μητρική του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (Σ.Ε.Π.), η οποία εκμεταλλεύεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Ο.Λ.Π., κατά τον φετινό Οκτώβριο διακινήθηκαν συνολικά 277.000 εμπορευματοκιβώτια, έναντι 251.000 τον αντίστοιχο περσινό μήνα, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 10,7%.

Μόνο κατά τον φετινό Μάρτιο είχε καταγραφεί μεγαλύτερη ετήσια άνοδος στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων με ποσοστό της τάξεως του 20,9%. Έκτοτε, η πορεία της σχετικής δραστηριότητας ήταν σταθεροποιητική, ή ακόμα και πτωτική, όπως συνέβη π.χ. κατά το δίμηνο Ιουνίου - Ιουλίου, όταν κορυφώθηκε η οικονομική κρίση και επιβλήθηκαν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι.

Κατά το φετινό δεύτερο τρίμηνο καταγράφηκε πτώση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων της τάξεως του 5,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, τη στιγμή που κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο είχε προκύψει άνοδος κατά 7,5% σε ετήσια βάση.

Πλέον, κατά το φετινό 10μηνο, δηλαδή κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Οκτωβρίου, από τις εγκαταστάσεις που διαχειρίζεται η Σ.Ε.Π. έχουν διακινηθεί 2,53 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 2,47 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων κατά το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Η μικρή αυτή άνοδος (που δεν ξεπερνά το 2,2%) οφείλεται, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου, τόσο στα προβλήματα που καταγράφηκαν φέτος με το εγχώριο εισαγωγικό - εξαγωγικό εμπόριο, όσο και στον όλο και μεγαλύτερο ανταγωνισμό που επικρατεί μεταξύ των διαφόρων λιμανιών της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου για την προσέλκυση του διαμετακομιστικού εμπορίου.

Σύμφωνα με μία πρόσφατη ανάλυση της εταιρείας ερευνών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Drewry Maritime Research, η επιβράδυνση της αναπτυξιακής πορείας του Σ.Ε.Π. στον Πειραιά, εν μέρει οφείλεται και στη σταδιακή μετακίνηση της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, της MSC, και ενός από τους μεγαλύτερους πελάτες του Ο.Λ.Π. προς την Τουρκία.

Η MSC ελέγχει το 65% της Terminal Investment Limited (TIL), μιας εταιρείας διαχείρισης λιμενικών υποδομών, η οποία έχει αναπτύξει το λιμάνι Asyaport στη Ραιδεστό της Τουρκίας. Αν και το συγκεκριμένο λιμάνι μάλλον υστερεί έναντι του Πειραιά, καθώς η προσέγγισή του συνιστά μεγαλύτερη παράκαμψη από την κύρια διεθνή ναυτιλιακή γραμμή, εντούτοις είναι σαφές ότι η MSC θα στηρίξει την εμπορική βιωσιμότητά του διακινώντας φορτία της από αυτό.

Το εν λόγω λιμάνι ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες την πλήρη λειτουργία του, υποδεχόμενο μάλιστα το πρώτο του πλοίο, φυσικά ιδιοκτησίας MSC.

Σε πλήρη ανάπτυξη, το Asyaport θα προσφέρει ετήσια δυναμικότητα 2,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων και θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 16.000 εμπορευματοκιβωτίων. Σημειωτέον ότι η TIL ελέγχει και άλλο ένα λιμάνι στην Τουρκία, κοντά στο Asyaport, το οποίο επίσης έχει προσελκύσει φορτία της MSC.