Στην ολοκλήρωση της κατεδάφισης των γυναικείων φυλακών Κορυδαλλού, που θα δώσει στην πόλη ένα σύγχρονο χώρο πρασίνου, αναψυχής και αθλητισμού, δικαιώνοντας αγώνες δεκαετιών, αναφέρεται σε σημερινή συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δήμαρχος Κορυδαλλού Σταύρος Κασιμάτης.
Ο Σταύρος Κασιμάτης, παρουσιάζει το μεγάλο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων που υλοποιείται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, αλλά και Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων που διαθέτει πλέον ο Δήμος Κορυδαλλού. Μιλάει επίσης για την ανάγκη ενίσχυσης της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, στηρίζει την αναθεώρηση του «Καλλικράτη» και συμφωνεί με την εφαρμογή της απλής αναλογικής στην αυτοδιοίκηση, με ασφαλιστικές δικλείδες που τελικά θα εξασφαλίζουν τη λήψη αποφάσεων.
Αναφέρει αναλυτικά ο Δήμαρχος Κορυδαλλού:

Κύριε Δήμαρχε, αυτές τις μέρες ολοκληρώνεται η κατεδάφιση των κλειστών γυναικείων φυλακών Κορυδαλλού που αποτελούσε αίτημα δεκαετιών των δημοτών και δική σας διεκδίκηση. Τι σημαίνει αυτό για τον Κορυδαλλό και τι προτίθεστε να κάνετε στο χώρο αυτό;

κατεδάφιση των δυο πτερύγων των γυναικείων φυλακών και η παραχώρηση τω 10 στρεμμάτων στον Δήμο Κορυδαλλού αποτελεί το μεγαλύτερο ως τώρα βήμα προς τον μεγάλο στόχο, που είναι η πλήρης και οριστική απομάκρυνση των φυλακών. Και γι’ αυτό έχουν παλέψει ο Κορυδαλλιώτικος λαός και όλες οι δημοτικές αρχές από την μεταπολίτευση και μετά.
Για την ολοκλήρωση της παράδοσης της έκτασης των πρώην γυναικείων φυλακών παλεύουμε από το 2008. Όταν καταφέραμε να μεταφερθούν οι κρατούμενες στον Ελεώνα Θηβών. Το 2008 υπογράφηκε η σύμβαση για την κατεδάφιση, η οποία τελικά ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες. Μετά από 9 ολόκληρα χρόνια! Το 2011 παραχωρήθηκε η έκταση στον Δήμο από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Οι χρονολογίες είναι χαρακτηριστικές για να καταλάβει κανείς πόση προσπάθεια χρειάστηκε. Πόσες δυσκολίες είχαμε να αντιμετωπίσουμε για ένα έργο για το οποίο υπήρχαν ήδη θετικές αποφάσεις και εγκρίσεις. Αρκεί να σας πω ότι ως Δήμαρχος την τελευταία δεκαετία συναντήθηκα και συνεργάστηκα με 9 Υπουργούς Δικαιοσύνης, ενώ η χώρα είχε 5 Πρωθυπουργούς.
Η κατεδάφιση των γυναικείων φυλακών είναι η έμπρακτη απάντηση σε όσους αντιμετώπιζαν με απαισιοδοξία το αίτημα απομάκρυνσης των φυλακών αλλά και σε όσους έβαζαν εμπόδια στο δίκαιο αίτημα μιας ολόκληρης πόλης. Αποδείξαμε όμως ότι τίποτα δεν χαρίζεται και τα πάντα κατακτιούνται με επιμονή και προσήλωση στο στόχο, με συνέπεια, μεθοδικότητα, συνεχή πίεση και αγωνιστικότητα. Ειδικά, η απομάκρυνση των Φυλακών είναι το μεγάλο στοίχημα για τον Κορυδαλλό, που είναι μια πόλη ζωντανή και δημιουργική. Γιατί είναι θέμα ζωής και ασφάλειας. Είναι ζήτημα ισότητας των πολιτών του Κορυδαλλού με τους κατοίκους των άλλων περιοχών. Είναι ζήτημα ίσων δικαιωμάτων των παιδιών του Κορυδαλλού με όλα τα υπόλοιπα παιδιά της χώρας.
Μετά την κατεδάφιση της δεύτερης πτέρυγας θα ακολουθήσει το γκρέμισμα του εξωτερικού μαντρότοιχου των Φυλακών προς τη Γρ. Λαμπράκη και η παράδοση στον Δήμο μιας ενιαίας έκτασης 10 στρεμμάτων. Εκεί θα δημιουργηθεί ένας χώρος πρασίνου, αναψυχής και αθλητισμού, που θα δώσει ανάσα στους κατοίκους και θα αναβαθμίσει την περιοχή. Η μελέτη του Δήμου είναι έτοιμη και το έργο θα χρηματοδοτηθεί και έχει ήδη ενταχθεί στον Προϋπολογισμό της Περιφέρειας Αττικής με ποσό 3.968.000€.

Βρισκόσαστε στο μεσοδιάστημα αυτής της θητείας σας. Ποια έργα που είχατε προγραμματίσει έχουν προχωρήσει, βαίνουν προς υλοποίηση ή έχουν προετοιμαστεί;

-Καταρχήν θα ήθελα να αναφερθώ στην οικονομική κατάσταση του Δήμου, γιατί τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης βρίσκονται στο επίκεντρο όλων μας. Πρέπει να σας πω λοιπόν, ότι σήμερα ο Δήμος Κορυδαλλού έχει εξυγιανθεί πλήρως οικονομικά. Για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια, δεν έχει οφειλές προς τρίτους και αντιμετωπίζει με τις δικές του δυνάμεις τις ανελαστικές του δαπάνες. Σε ό, τι αφορά στα έργα, θα γνωρίζετε ότι όλη αυτή την περίοδο των μνημονίων και της μείωσης της χρηματοδότησης της αυτοδιοίκησης, είναι ελάχιστοι οι Δήμοι, που μπορούν να χρηματοδοτήσουν μεγάλα έργα με ίδιους πόρους. Αυτό όμως που έχουν υποχρέωση να κάνουν οι ΟΤΑ είναι να «ωριμάζουν» έργα με μελέτες, έργα και δράσεις, προκειμένου να αξιοποιήσουν στη συνέχεια χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι το ΕΣΠΑ και οι χρηματοδοτήσεις των Περιφερειών. Αυτό κάνει μεθοδικά ο Κορυδαλλός εδώ και χρόνια, γι’ αυτό καταφέραμε να γίνουν τόσα πολλά και σημαντικά έργα σε τόσο μικρό διάστημα. Στην ιστορία της πόλης δεν υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο. Ενδεικτικά μόνο να σας αναφέρω τα πιο σημαντικά, που έχουν πραγματοποιηθεί: το Δημαρχείο, αναπλάσεις πλατειών με μεγαλύτερη την πλατεία Μέμου, νέο Βρεφονηπιακό Σταθμό, 3 νέα σχολεία, αναπλάσεις δρόμων. Και προχωράμε με σειρά έργων τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο και σε επίπεδο καθημερινότητας. Στον Πειραιά έχουμε την ευτυχή συγκυρία να ηγείται της Περιφέρειας ο Γιώργος ο Γαβρίλης, ο οποίος ικανοποιεί το σύνολο των ώριμων αιτημάτων των Δήμων της περιοχής μας, υλοποιώντας την πολιτική της Ρένας Δούρου. Με το ήθος και την συμπεριφορά του έχει καταφέρει να αισθανόμαστε και οι 5 Δήμαρχοι μια ομάδα και να αγωνιζόμαστε όλοι μαζί για την επίλυση των προβλημάτων συνολικά του Πειραιά, χωρίς να υπάρχουν «μίζερες» τοπικές αντιδικίες.
Στον προϋπολογισμό της Αντιπεριφέρειας έχουν ενταχθεί 115 εκ. € περίπου για το 2017, ποσό τεράστιο για τα δεδομένα του Πειραιά. Με βάση τα παραπάνω ο Δήμος Κορυδαλλού υλοποιεί το ΣΥΝΟΛΟ των δεσμεύσεων του στους πολίτες του Κορυδαλλού.

Ποια έργα και δράσεις θεωρείτε πιο σημαντικά για το επόμενο διάστημα και πως μπορεί να έχουν θετικό αποτέλεσμα;

Έχει ξεκινήσει και ελπίζουμε ότι θα παραδοθεί μέχρι το τέλος του χρόνου το Ειδικό σχολείο (Δημοτικό και Νηπιαγωγείο) στην περιοχή Σταματοπούλου. Στην ίδια έκταση προγραμματίζουμε και ένα σχολείο δευτεροβάθμιας, που σύντομα εντάσσεται στο ΕΣΠΑ. Σύντομα υπογράφεται η προγραμματική σύμβαση με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού για την κατασκευή του Αθλητικού Κέντρου στα πρώην Λατομεία, που θα περιλαμβάνει ένα Κλειστό Γυμναστήριο και δυο ανοιχτά γήπεδα.
Επίσης ολοκληρώθηκαν οι μελέτες για την κατασκευή κολυμβητηρίου και για την αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης. Τέλος, ξεκινούν η ανακατασκευή του ανοιχτού και του κλειστού Αθλητικού Κέντρου, έργα οδοποιίας- συντηρήσεων σε 133 δρόμους, η κατασκευή πεζογέφυρας στην Γρ. Λαμπράκη, ανάπλαση παιδικών χαρών καθώς και βελτίωση των προαύλιων χώρων των σχολείων.
Και φυσικά, όπως ανέφερα και προηγούμενα, το έργο διαμόρφωσης χώρου πρασίνου και αναψυχής στα 10 στρέμματα των πρώην Γυναικείων Φυλακών.
Σημαντικό είναι το έργο που πραγματοποιείται επίσης στον πολιτισμό και τον αθλητισμό, ενώ παρά τις περικοπές της χρηματοδότησης και τις μειώσεις προσωπικού, ο Κορυδαλλός παραμένει μια πόλη με υψηλό επίπεδο ποιότητας στα σχολεία, στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, στο περιβάλλον, στο πράσινο και στην καθαριότητα. Τέλος, στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής -ο οποίος στηρίζει δεκάδες εκατοντάδες συμπολίτες μας αυτά τα χρόνια της κρίσης- έχουμε δημιουργήσει ένα πολύ καλό δίκτυο αλληλεγγύης και αντιμετώπισης της φτώχιας με δράσεις για όλες τις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού. Επιβεβαιώνεται μάλιστα από το γεγονός ότι ο Δήμος Κορυδαλλού αξιολογήθηκε 2ος σε όλη τη χώρα για τη συνέχιση των προγραμμάτων κατά της φτώχειας.

Ένα μεγάλο πρόβλημα για όλους τους Δήμους είναι η διαχείριση των απορριμμάτων σε συνδυασμό με την ενίσχυση της ανακύκλωσης, θέμα που «καίει» την αυτοδιοίκηση. Ποια είναι η δική σας θέση και οι πρωτοβουλίες σας;

-Ο Δήμος Κορυδαλλού ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Περιφέρειας Αττικής και κατέθεσε το 2015 το δικό του Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων. Ένα πλήρες σχέδιο, που λαμβάνει υπόψη τις κατευθύνσεις του Ειδικού Διαβαθμικού Σύνδεσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ ) όπως καθορίζονται στον Οδηγό1 Σύνταξης Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων για την εφαρμογή ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων, που αφορά στην αποκεντρωμένη διαχείριση με έμφαση στην προδιαλογή των υλικών και τη διαχείριση του μεγαλύτερου μέρους των απορριμμάτων να γίνεται στο επίπεδο του Δήμου, με συνέπεια τη δραστική μείωση των αποβλήτων. Η πρόταση περιλαμβάνει τη δημιουργία 16 πράσινων σημείων, προμήθεια 700 κάδων κομπόστ που θα αντικαταστήσουν μέρος των σημερινών που προορίζονται τα σύμμεικτα και σταδιακή αναδιαμόρφωση των 900 μπλε κάδων που ήδη διαθέτουμε στις δύο βασικές κατηγορίες χαρτιού και πλαστικού και σε μικρότερη ποσότητα γυαλιού. Πέρα από τη δράση της ανακύκλωσης, που λειτουργεί με επιτυχία ο Δήμος εδώ και μια δεκαετία, οποιοδήποτε προσπάθεια μείωσης της αποβλήτων και διαλογής στην πηγή στην Αττική μπορεί να γίνει μόνο κάτω από τον κεντρικό σχεδιασμό, τις κατευθύνσεις και τις τελικές αποφάσεις του ΕΣΔΝΑ.

Έχει ξεκινήσει ήδη η συζήτηση για τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο του «Καλλικράτη». Εσείς πως τοποθετείστε σε αυτό το διάλογο και ειδικότερα στο ζήτημα πιθανής θέσπισης της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές;

-Θεωρώ ότι είναι η αναθεώρηση του Καλλικράτη είναι μια ώριμη εξέλιξη. Μια μεταρρύθμιση που κινήθηκε σε θετική κατεύθυνση, αντιμετώπισε ανάγκες και έφερε σημαντικές αλλαγές αλλά στην εφαρμογή φάνηκαν αδυναμίες και κενά. Το γεγονός ότι ακολούθησαν 3 μνημόνια και δυο μεσοπρόθεσμα προγράμματα επηρέασε σημαντικά την εφαρμογή του. Όσον αφορά στο εκλογικό σύστημα, η προτεινόμενη αλλαγή με καθιέρωση της απλής αναλογικής είναι πάγιο αίτημα της αριστεράς και ώριμο αίτημα της αυτοδιοίκησης. Γιατί, είναι καιρός να περάσει και μέσα από το εκλογικό σύστημα, αυτό που η χώρα και οι πόλεις έχουν ανάγκη: την προώθηση αλλαγών με κουλτούρα συνεργασίας και συναινέσεων. Βεβαίως πρέπει να υπάρξουν σοβαρές δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην παρατηρηθούν ακραία φαινόμενα αδυναμίας λήψης αποφάσεων.
Πιστεύω δε, ότι πρέπει να συνδυαστεί με δυο αλλαγές που δεν περιλαμβάνει το προτεινόμενο σχέδιο: Πρώτον, όριο θητειών των Δημάρχων και, δεύτερον, μείωση του αριθμού των εδρών των δημοτικών συμβούλων, γεγονός που θα αναβαθμίσει και τη θέση των αιρετών. Σε ό, τι αφορά στον χρόνο διεξαγωγής εκλογών, πρέπει να αποδεσμευθούν οι αυτοδιοικητικές από τις ευρωεκλογές, γιατί το διακύβευμα είναι τελείως διαφορετικό, με συνέπεια να θολώνει το μήνυμα της αυτοδιοίκησης.

Γίνεται λόγος για την ανάγκη πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, με την ενίσχυση του ρόλου της τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πως μπορεί αυτό να επιτευχθεί για να είναι επωφελές για τον πολίτη;
Η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση προϋποθέτει ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, αφού βασίζεται στον σεβασμό της αρχής της επικουρικότητας, με την οποία αποφεύγεται η συγκέντρωση των αποφάσεων σ’ ένα επίπεδο εξουσίας και διασφαλίζεται ότι οι πολιτικές χαράσσονται και υλοποιούνται στο πλέον ενδεδειγμένο επίπεδο. Προϋποθέτει επίσης, την προώθηση της συνεργασίας ανάμεσα σε Δήμους και διαφορετικά επίπεδα διακυβέρνησης. Η διαβαθμιδική συνεργασία είναι απαραίτητη, αν αναλογιστούμε τις επικαλύψεις που υπάρχουν σε πολλούς τομείς αρμοδιοτήτων, τόσο μεταξύ των δήμων και περιφερειών, όσο και της κεντρικής διοίκησης. Η εφαρμογή της θα είχε ως αποτέλεσμα, την απλούστευση διαδικασιών, την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών, την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, την καλύτερη αντιμετώπιση ενός θέματος με στόχο την άμεση, ποιοτικότερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί πλέον προϋπόθεση για την προώθηση της περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης, της κοινωνικής συνοχής και της βελτίωσης του επιπέδου παροχής υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Ενόψει λοιπόν της αναθεώρησης του Καλλικράτης, πρέπει να δούμε τις αλλαγές που θα δίνουν ουσιαστικό βάρος στους θεσμούς διαβαθμιδικής συνεργασίας δήμων και περιφερειών και στην ανάγκη προώθησης της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, που αποτελεί αίτημα και των ευρωπαϊκών θεσμών της αυτοδιοίκησης.