Ευθύνες στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την καθυστέρηση στην αξιολόγηση αποδίδει ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής Φραγκίσκος Κουτεντάκης, ο οποίος σε σημερινές του δηλώσεις σημειώνει οτι η Κυβέρνηση παρουσιάζει στοιχεία τα οποία συνεχώς αμφισβητεί το Ταμείο, όταν τα δικά δικά του στοιχεία είναι γεμάτα ανακρίβειες.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει ο κ. Κουτεντάκης τις διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ της κυβέρνησης και του Δ.Ν.Τ. για το αποτέλεσμα του προυπολογισμου του 2015. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών ο προυπολογισμός του 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του Α.Ε.Π. (ακριβείς ανακοινώσεις να αναμένονται στις 21 Απριλίου απο τη Eurostat), ενώ το Δ.Ν.Τ. επιμένει οτι ο προυπολογισός έκλεισε με πρωτογενες έλλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ, χωρίς, όπως είπε ο κ Κουτενάκης, να μπορεί να δικαιολογήσει τις εκτιμήσεις του αυτές. Η στάση αυτή του Δ.Ν.Τ. αποτελεί μία απο τις αιτίες για την καθυστερηση της αξιολόγησης, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα δημοσιονομικής πολιτικής, ο οποίος επιισήμανε ότι κανείς δεν έχει καταλλαβει τι θέλει να κάνει το Ταμείο, "αν θέλει να μείνει ή να φύγει", και ότι η στάση του αυτή προκαλεί μιά κατάσταση "καταστροφικής αβεβαιότητας" στην οικονομία.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών "δεν υπάρχει κανένας άμεσος κίνδυνος στα ταμειακά διαθέσιμα", αλλα επισημαίνεται ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχίζεται επ αόριστον. Μάλιστα όπως αποκάλυψε ο κ. Κουτενάκης σε επίπεδο τενικών κλιμακίων των Θεσμών τέθηκε απο την πλευρά τους το ενδεχόμενο να δοθεί προτεραιότητα στην εξόφληση τόκων και χρεολυσίων σε σχέση με τις συντάξεις, αν η διαπραγμάτευση συνεχισθεί επί μακρόν. Ενδεχόμενο που απο την πλευρά της Κυβέρνησης δεν συζητείται ξεκαθάρισε ο γενικός γραμματέας δημοσιονομικής πολιτικής, τονίζοντας ότι σε κάθε περίπτωση αν φθάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο δεν θα πληρώσουμε χρέος "και δεν θα καταθυστερήσουμε τις συντάξεις".

Προς το παρόν ένα απο τα εργαλεία χρηματοδότησης που χρησιμοποεί το Υπουργείο Οικονομικών είναι συμβάσεις repos με φορείς της Κυβέρνησης ύψους 10 δισ ευρώ με τρέχον επιτόκιο 3,72%. Κατά το πρώτο δίμηνο του έτους το Υπουργείο Οικονομικών έχει καταβάλλει για την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων του κράτους τόκους 1,717 δισ ευρώ και χρεολύσια 490 εκατ ευρώ ενώ το Μάρτιο πρέπει να καταβληθούν 1,8 δισ ευρώ. Και αυτό παρά το γεγονος ότι δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ απο την δανειακή σύμβαση με τους δανειστές σημειώνουν αρμόδια στελέχη. Παράλληλα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνουν κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει πολιτική στάσης πληρωμών στο εσωτερικό ούτε δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Σε ότι αφορά αναλυτικότερα την πορεία εκτέλεσης του προυπολογισμού το δίμηνο Ιανουάριος - Φεβρουράριος, παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι:

- Το σημαντικά μεγαλύτερο πλεόνασμα σε σχέση με τον στόχο κατανέμεται περίπου ισομερώς σε υψηλότερα έσοδα και χαμηλότερες δαπάνες. Και από τις δυο πλευρές, η εικόνα οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες.

- Η υστέρηση των φορολογικών εσόδων οφείλεται κυρίως στις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εισπράχθηκε μέσα στο 2015 και όχι το 2016. Τα συνολικά έσοδα είναι σχεδόν 2,67 δις (έναντι στόχου 2,65) που δημοσιονομικά καταγράφεται στο 2015.

- Τα μη φορολογικά έσοδα (παράβολα, προμήθειες, μερίσματα, κλπ) είναι ιδιαίτερα αυξημένα κυρίως λόγω του υψηλότερου μερίσματος από την ΤτΕ κατά 325 εκατ. πάνω από την πρόβλεψη.

- Η πληρωμή για την κάλυψη ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ γίνεται σταδιακά, ενώ η πρόβλεψη ήταν να γίνει εφάπαξ. Στο πρώτο δίμηνο είχαν προβλεφθεί 281 εκατ και πληώθηκαν μόνο 78, δηλαδή εξοικονομήθηκαν 203 εκατ. που θα πληρωθούν τους επόμενους μήνες (8 δόσεις)

- Υπάρχουν λιγότερα αιτήματα επιχορηγήσεων στον κοινωνικό προϋπολογισμό (ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και κοινωνική προστασία) κατά 122 εκατ. καθώς υπάρχουν αρκετά ταμειακά διαθέσιμα.