Πρωτογενές πλεόνασμα 3,6% του ΑΕΠ ή 6,9 δισ. ευρώ προβλέπει για το 2019 το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή.

Το σχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού 2019 εισάγεται στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή προς επεξεργασία την ερχόμενη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου. Στην Ολομέλεια εισάγεται προς συζήτηση την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου ώστε να ψηφιστεί έως την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, τα καθάρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 2019 είναι αυξημένα σε σχέση με τον εφετινό προϋπολογισμό.

Για το 2018 προβλέπονταν φορολογικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 50,17 δισ. ευρώ και εισπράχθηκαν 51,26 δισ. ευρώ ( 1,1 δισ. επιπλέον) ενώ για το 2019 προβλέπονταν στο Μεσοπρόθεσμο 50,19 δισ. και πλέον ο στόχος ανεβαίνει στα 51,11 δισ. ευρώ (+920 εκατ.ευρώ).

Αυξημένα αναμένονται τα έσοδα από το ΦΠΑ και το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Οι εισπράξεις από το ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν σε στα 17,2 δισ. ευρώ, έναντι 17,04 δισ. ευρώ εφέτος, ενώ ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων αναμένεται στα 11,1 δισ. ευρώ, από 10,9δισ. ευρώ εφέτος.

Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2019, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 56.956 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 573 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2019-2022.

Στο σκέλος των δαπανών το μεγάλο «μαχαίρι» μπήκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το οποίο μειώθηκε κατά 550 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019 και το Μεσοπρόθεσμο, σε μια προσπάθεια να βγουν τα νούμερα που ήθελε η κυβέρνηση.

Ειδικότερα, οι πιστώσεις του ΠΔΕ αναμένονται στα 6,77 δισ. ευρώ, από 7,3 δισ. ευρώ που ήταν η αρχή πρόβλεψη. Εφέτος αναμένεται να διαμορφωθούν στα 6,6 δισ. ευρώ.Το ΠΔΕ διαμορφώνεται στα 6,75 δισ. ευρώ το 2019 (αντί για 7 δισ. ευρώ στο Προσχέδιο και 7,3 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο).

Η ανάπτυξη θα διαμορφωθεί στο 2,5% ενώ η απασχόληση αναμένεται να τονωθεί κατά 1,4%.

Ο πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί το 2019, στο 1,2% έναντι 0,8% το 2018, ως συνισταμένη των διαφορετικών επιδράσεων από τη μειούμενη πλεονάζουσα δυναμικότητα, τον αυξανόμενο προστατευτισμό στο διεθνές εμπόριο, την πορεία της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και τη διατήρηση των βασικών επιτοκίων της ΕΚΤ στα σημερινά χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι του 2019 (παρά την απόφαση για λήξη της ποσοτικής χαλάρωσης τον προσεχή Δεκέμβριο).

Ωστόσο, η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού ξεκαθαρίζει πως υπάρχουν«Καθώς οι παράγοντες κινδύνου για την ελληνική οικονομία μετατοπίζονται σταδιακά από το εσωτερικό στο εξωτερικό περιβάλλον, η επαλήθευση των τρεχουσών προβλέψεων για το 2019 εξαρτάται βαθμιαία περισσότερο από την επικράτηση ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, εν μέσω μίας δυνητικής κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και του εμπορικού προστατευτισμού, των γεωπολιτικών εντάσεων που τροφοδοτούν την προσφυγική κρίση, αλλά και των διαταραχών στην πολιτική σταθερότητα ισχυρών οικονομιών της ευρωζώνης που δυνητικά αυξάνουν την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές», σημειώνεται σχετικά.

Τα μέτρα που δεν θα εφαρμοστούν προκειμένου να μην περικοπούν οι συντάξεις είναι

Μη εφαρμογή εξισορροπητικών παρεμβάσεων πλην οικογενειακών επιδομάτων με κόστος 1.730 εκατομμύρια ευρώ.

α. Επέκταση προγράμματος «Σχολικά Γεύματα» 190

β. Δημιουργία νέων μονάδων προσχολικής εκπαίδευσης/νηπιαγωγείων 140

γ. Επιδότηση ενοικίου 600

δ. Επενδύσεις σε υποδομές ενέργειας 100

ε. Επενδύσεις σε υποδομές του πρωτογενή τομέα 100

στ. Αναπτυξιακός νόμος (ν.4399/2016) 100

ζ. Προγράμματα ενεργητικών πολιτικών για την απασχόληση
υλοποιούμενα από τον ΟΑΕΔ 260

η. Επιδότηση συμμετοχής ασφαλισμένων για συνταγογραφούμενα
φάρμακα 240

Στην έκθεση που υπογράφει ο πρόεδρος του Συμβουλίου Παναγιώτης Κορλίρας αναφέρονται χαρακτηριστικά τα εξής: «η μη περικοπή των συντάξεων το 2019 και τα νέα δημοσιονομικά μέτρα (σε συνέχεια των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη ΔΕΘ) απορροφά εν πολλοίς το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο ΜΠΔΣ 2019-2022, παρέχοντας μεν ώθηση στην ανάπτυξη, αλλά περιορίζοντας σημαντικά τα περιθώρια δημοσιονομικών ελιγμών για το επόμενο έτος. Κατά συνέπεια, επιβάλλεται η εκτέλεση του Προϋπολογισμού με μεγάλη προσοχή και χωρίς αποκλίσεις.

Παράλληλα, η χρηματοδότηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων εξαρτάται από το νέο δημοσιονομικό χώρο που αναμένεται να δημιουργηθεί λόγω της επιτάχυνσης της μεγέθυνσης του ΑΕΠ και του διαθέσιμου εισοδήματος. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού, η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως του 2,5%, ενώ η απασχόληση αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 1,4%.

Συνεπώς, τα δημοσιονομικά αποτελέσματα για το 2019 εξαρτώνται κατά μείζονα λόγο από τις μακροοικονομικές επιδόσεις. Όσο προσεγγίζεται ο στόχος για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ και της απασχόλησης, τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πιθανότητες για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού σύμφωνα με το στόχο που έχει τεθεί».

Ακόμη το Συμβούλιο στην έκθεση του σημειώνει τα εξής: «Με δεδομένη την οριακή υπέρβαση κατά μόλις 0,1% του ΑΕΠ του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5%, η ύπαρξη ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου το 2019, με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Αρνητικές συνέπειες θα είχε ιδίως εάν η οξύτητα των πολιτικών αντιπαραθέσεων επιτρέψει να αναπτυχθούν αβεβαιότητες ως προς τον δεσμευτικό χαρακτήρα των δημοσιονομικών στόχων, έτσι ώστε να προκύψουν πιθανές καιροσκοπικές συμπεριφορές σχετικά με την τήρηση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών. Επιπλέον οι αβεβαιότητες αυτές θα μπορούσαν να ανακόψουν τις θετικές εξελίξεις στη ροή των καταθέσεων προς τις τράπεζες.

Συμπερασματικά, ο δημοσιονομικός στόχος για το 2019 κρίνεται εφικτός και συναρτάται με την επίτευξη των προβλεπόμενων μακροοικονομικών επιδόσεων, την ομαλή έκβαση του εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου και τη μεταφερόμενη θετική επίδραση από την υψηλή δημοσιονομική επίδοση και την εδραίωση της ανάκαμψης κατά το τρέχον έτος.