Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης και ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας κ. Πέτρος Κόκκαλης, απηύθυναν  χαιρετισμό σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε χθες, με θέμα: «Γαλάζια Ανάπτυξη του Πειραιά», στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ημέρες Θάλασσας 2018». 
Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς, το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το  Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, η Σχολή Ναυπηγών- Μηχανολόγων -Μηχανικών  του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου,  το ΙΟΒΕ και η  Ελληνική Παραγωγή-Συμβούλιο Βιομηχανιών για την Ανάπτυξη και τελούσε υπό την αιγίδα του Προέδρου της  Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου.
Συντονιστής της ημερίδας ήταν ο δημοσιογράφος κ. Παναγιώτης Μαυρέας.


Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης  στον  χαιρετισμό του,  ευχαρίστησε τους διοργανωτές της ημερίδας που αποφάσισαν να την πραγματοποιήσουν,   συμμετέχοντας στις Ημέρες Θάλασσας 2018  -τη γιορτή  της πόλης,  μια γιορτή που διοργανώνει η πόλη για την πόλη- όπως χαρακτηριστικά είπε, καθώς και για την πρόσκληση και τη δυνατότητα να συνεισφέρει τις απόψεις του  στη συζήτηση για την γαλάζια ανάπτυξη στον Πειραιά,  «ζήτημα  κεφαλαιώδους σημασίας  όχι μόνο για την πόλη, αλλά για τη χώρα μας», τόνισε ο κ. Μώραλης.
Επεσήμανε ότι παρά το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε υφεσιακή κατάσταση αρκετά χρόνια, έχουν εμφανιστεί σημάδια ανάκαμψης και στόχος όλων πρέπει να είναι η άρση του ασφυκτικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και η τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας και στην πόλη μας.
Είναι καιρός- είπε-  η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, οι φορείς επιχειρηματικότητας, η πολιτεία αλλά και οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές να υιοθετήσουν με αποτελεσματικό τρόπο τις σύγχρονες τάσεις για τη δημιουργία ανταγωνιστικών επιχειρηματικών οικοσυστημάτων. «Από τη φύση της η Γαλάζια Οικονομία είναι εξωστρεφής και διεθνοποιημένη, συνεπώς εξ ορισμού ενσωματώνει τις υψηλές απαιτήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού και την ανάγκη για διαρκή βελτίωση και ευελιξία μέσω της αξιοποίησης όλων των τεχνολογικών και άλλων καινοτομιών, οι οποίες είναι σε θέση να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα», σημείωσε Δήμαρχος Πειραιά.
 
O κ. Μώραλης ανέφερε επίσης για τον τομέα της γαλάζιας οικονομίας  : «Έχουμε την πεποίθηση ότι ο Δήμος μιας πόλης που η τύχη της είναι στενά συνυφασμένη με το λιμάνι και τη γαλάζια οικονομία οφείλει να έχει λόγο και να συνεισφέρει με τις προτάσεις, τον θεσμικό του ρόλο και τις δυνάμεις του στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών ενίσχυσης των τομέων της Γαλάζιας Οικονομίας  και ως εκ τούτου και στο ναυτιλιακό cluster», σημείωσε ο κ. Μώραλης.  Το περιβάλλον έντονου διεθνούς ανταγωνισμού – είπε - μέσα στο οποίο εκ των πραγμάτων αναπτύσσεται η Γαλάζια Οικονομία δημιουργεί πιέσεις για ολοένα μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, διαφοροποίηση υπηρεσιών και προϊόντων και βελτίωση διαδικασιών και οργανωσιακών πρακτικών. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι σε ένα τόσο απαιτητικό περιβάλλον η ισχυροποίηση των δεσμών και ο στενός συντονισμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων,  μπορεί να δημιουργήσει την κρίσιμη μάζα για ένα δυναμικό cluster το οποίο είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία.
 
Ο Δήμαρχος Πειραιά δήλωσε ότι  ο Δήμος θέτει ως όραμα την ανάδειξη του Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο – όπως αρμόζει στην ιστορία και τις σύγχρονες δυνατότητές του - μέσα από δράσεις και δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας στον τομέα της ναυτιλίας. 
Σκοπός μας – είπε - είναι να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας μέσα από συνέργειες με όλους τους σχετικούς φορείς κατά τρόπο που θα δημιουργεί θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα τόσο για την πόλη, όσο και για την ελληνική ναυτιλία και την ευρύτερη επιχειρηματική κοινότητα που σχετίζεται με τη γαλάζια οικονομία. 
«Απώτερος σκοπός οι  θέσεις εργασίας», σημείωσε ο κ. Μώραλης και πρόσθεσε ότι αυτό είναι το ζητούμενο για την χώρα μας και το ζητούμενο για την πόλη μας. «Εκεί  ήταν η δική  μου σκέψη  και των συνεργατών μου, προεκλογικά, όταν μιλούσαμε για θέσεις εργασίας οι οποίες θα βγουν, όχι προφανώς με προσλήψεις στον Δήμο Πειραιά ή  στο Δημόσιο, αλλά μέσα από την ανάπτυξη και κυρίως την ανάπτυξη που έρχεται από τη θάλασσα».  
Όπως ανέφερε ο κ. Μώραλης η δημιουργία - με πρωτοβουλία του δήμου και στενή συνεργασία με τους σχετικούς φορείς - σύγχρονων πλαισίων προώθησης της επιχειρηματικότητας στους τομείς που εμφανίζει η πόλη συγκριτικά πλεονεκτήματα είναι η φιλοσοφία της Δημοτικής Αρχής. «Ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς για μια πόλη, όπως ο Πειραιάς είναι ασφαλώς η γαλάζια οικονομία», τόνισε ο κ Μώραλης  και αναφέρθηκε  σε μερικούς από τους λόγους που είναι :  Η πόλη του Πειραιά φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου. Το λιμάνι αποτελεί έναν πολυδιάστατο κόμβο του διεθνούς εμπορίου, της τοπικής και εθνικής οικονομίας. Ως εκ τούτου, ο αναπτυξιακός σχεδιασμός και η φυσιογνωμία της πόλης εξαρτώνται σε καθοριστικό βαθμό από τη γαλάζια οικονομία.

Ανέφερε ότι στο σύγχρονο, διεθνοποιημένο και έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον,  η σημασία της οργάνωσης και ενίσχυσης της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο έχει αναβαθμιστεί εντυπωσιακά. Οι περιφέρειες, οι μητροπόλεις και οι πόλεις-εμπορικές πύλες όπως ο Πειραιάς αναμένεται να παίξουν  έναν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη σε όλη την Ευρώπη, σημειώνοντας : «θέλω να πιστεύω αν κι εμείς υιοθετήσουμε αυτήν την πρακτική και μπορέσουμε να προσαρμοστούμε μπορεί και οι δύο βαθμοί της τοπικής αυτοδιοίκησης στη χώρα μας να παίξουν πραγματικά ένα τέτοιο ουσιαστικό ρόλο.   Σε αυτόν τον νέο δυναμικό ρόλο που επιφυλάσσει η εποχή μας νομίζω ότι ο Πειραιάς  πρέπει να πρωταγωνιστήσει. Η δημοτική αρχή επιδιώκει και προσπαθεί με δουλειά  και συστηματικότητα να ανταποκριθεί».
 
 Ο κ. Μώραλης δήλωσε ότι τα τελευταία 4 χρόνια, από την προεκλογική περίοδο, ο συνδυασμός  «Πειραιάς  Νικητής»   δουλεύει συστηματικά για τη διαμόρφωση των απαραίτητων προϋποθέσεων, για να αλλάξει η φυσιογνωμία της πόλης, να μπει με δυναμισμό στο διεθνές προσκήνιο και να αποτελέσει ελκυστικό προορισμό για κατοίκους, επισκέπτες, επιχειρήσεις και επενδύσεις.

Ο Δήμος Πειραιά -είπε- προσανατολίζει όλες του τις δυνάμεις στην ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού, τουριστικού, ναυτιλιακού και εμπορικού προορισμού, διεθνούς αναγνωρισιμότητας και εμβέλειας, με ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες.

«Είναι πράγματα που δεν γίνονται σε δύο ή σε  πέντε χρόνια. Χρειάζονται συνέργειες, κοινές προσπάθειες και χρόνος, ειδικά σε μία χώρα με τις παθογένειες δεκαετιών που έχει η χώρα μας σε σχέση με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, με καθυστερήσεις,  και αγκυλώσεις», τόνισε χαρακτηριστικά και συνέχισε λέγοντας ότι  «Γι αυτό τον σκοπό ο Δήμος έχει ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια για την αξιοποίηση των ευκαιριών και των ειδικών δυνατοτήτων που διαθέτει ο Πειραιάς, ώστε να μετατραπεί σε μια σύγχρονη και δυναμικά αναπτυσσόμενη πόλη, με έμφαση στην υποστήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας. Η αναμενόμενη επέκταση της εμπορικής και επιβατικής δραστηριότητας του λιμανιού λόγω της ιδιωτικοποίησης, η τόνωση της τουριστικής κίνησης λόγω της αναβάθμισης της κρουαζιέρας και τα έργα υποδομής όπως η επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) στην πόλη διαμορφώνουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για επιχειρηματική και οικονομική αναβάθμιση σε πολλούς τομείς».

Σε σχέση  με τη σημαντική επένδυση στο λιμάνι – όπως είπε - η δημοτική αρχή δεν πήγε να «πετάξει» πέτρες παρά τη διαφορετική άποψη που έχουμε για τον τρόπο της ιδιωτικοποίησης, σε μία δεδομένη συμφωνία την οποία συμφώνησαν περίπου 270 βουλευτές. Είναι μια συμφωνία της χώρας, μία διακρατική συμφωνία.
Ο Δήμαρχος Πειραιά τόνισε ότι η Δημοτική Αρχή «μπήκε» σε έναν διάλογο και μπόρεσε να αποκομίσει κάποια πράγματα. Πέτυχε μαζί με τους άλλους δήμους να αποκομίσουν έναν πόρο από το λιμάνι για πρώτη φορά. «Πετύχαμε να διαβουλευόμαστε,  τώρα συμμετέχουμε στις συζητήσεις που γίνονται για το master plan. Το τι θα καταφέρουμε θα το δούμε, αλλά καταφέραμε να είμαστε στο κομμάτι  των συζητήσεων για τι  πρόκειται να γίνει στο λιμάνι  της πόλης  μας», σημείωσε.
  
Όσον αφορά στην αξιοποίηση και την πολλαπλασιαστική επίδραση των ευκαιριών, όπως Μετρό, Τραμ, επενδύσεις, λιμάνι, που – όπως διευκρίνισε -  δεν είναι πρωτοβουλίες της Δημοτικής Αρχής, ο Δήμος Πειραιά έχει εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αλλαγή της φυσιογνωμίας της πόλης στηριζόμενος σε σύγχρονα εργαλεία αναπτυξιακού σχεδιασμού και αξιοποίησης πόρων. Η πόλη του Πειραιά απέκτησε ΣΟΑΠ,   ένα εργαλείο απαραίτητο για κάθε σοβαρό σχεδιασμό αναπτυξιακού χαρακτήρα.
 
Όσον αφορά την πολλαπλή επιβάρυνση της λειτουργίας του λιμανιού στην πόλη, τόνισε ότι αναφέρεται σε πληθώρα μελετών,  χωρίς να είναι σε θέση μέχρι σήμερα να αξιοποιήσει προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση και η περιβαλλοντική και ατμοσφαιρική υποβάθμιση από την υπερσυγκέντρωση σχετικών με το λιμάνι λειτουργιών και χρήσεων αποτελούν σοβαρούς ανασχετικούς παράγοντες για την αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και τη μετατροπή της σε ελκυστικό προορισμό για επισκέπτες, επιχειρήσεις και επενδυτές, σημείωσε ο κ. Μώραλης. 
 
Στρατηγική στόχευση του Δήμου – επεσήμανε ο κ. Μώραλης - είναι η άντληση και βέλτιστη αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Γι αυτό τον σκοπό ο Δήμος Πειραιά επέλεξε το εργαλείο της “Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης” ως το πλέον κατάλληλο για τη ολιστική και διαρθρωτική ανάπτυξη της πόλης. Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία που παρέχουν μια συνεκτική και λειτουργική στρατηγική για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων υποδομής, έναν συνεκτικό και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό με παρεμβάσεις ισχυρού αστικού, οικονομικού και κοινωνικού αντικτύπου. Η ΟΧΕ του Πειραιά – πρόσθεσε ο Δήμαρχος -  αναδείχθηκε πρώτη σε ανταγωνιστική διαδικασία που διεξήγαγε η Περιφέρεια Αττικής διασφαλίζοντας 80 εκατομμύρια ευρώ για τον Πειραιά εκ των οποίων 28 εκατομμύρια αφορούν την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με δράσεις προώθησης της καινοτομίας και Τεχνολογιών, Πληροφορικής Επικοινωνιών  στο τοπικό οικονομικό κύκλωμα.
 
Μέσω της “Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης” αναμένεται – τόνισε - να διοχετευθούν ευρωπαϊκοί πόροι στην πόλη για την ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών και εφαρμογών ώστε να μετατραπεί ο Πειραιάς σταδιακά σε μια σύγχρονη smart city. Οι νέες τάσεις και  στρατηγικές που αναπτύσσονται διεθνώς, αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο – ανέφερε-  επικεντρώνονται σε ένα αναπτυξιακό μοντέλο που θα ενσωματώνει προωθητικά τις νέες τεχνολογίες στις μεταφορές και  δίκτυα, στη θαλάσσια πολιτική, στην ενέργεια, στην έξυπνη εξειδίκευση και στον τουρισμό. Η ανάπτυξη αυτών των σύγχρονων υποδομών – πρόσθεσε- είναι απαραίτητες για κάθε πόλη που φιλοδοξεί να είναι παρούσα στο διεθνές προσκήνιο, καθώς όλο και περισσότερο η ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων θα εξαρτάται από την ποιότητα και την ταχύτατη εξέλιξη τέτοιων δικτύων και υποδομών.
 Παραδοσιακά, η ναυτιλιακή δραστηριότητα είχε ως επίκεντρο τον Πειραιά, καθώς οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις και οι απασχολούμενοι σε αυτές και στα αντίστοιχα θαλάσσια ναυτικά επαγγέλματα είχαν εκεί την επιχειρηματική τους έδρα ή κατοικία αντιστοίχως. Ιστορικά, η πληθυσμιακή ανάπτυξη και η επέκταση του πολεοδομικού ιστού συνέπιπταν με την εμπορική αναβάθμιση του λιμανιού δημιουργώντας συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής ευμάρειας στην πόλη του Πειραιά. Η ναυτιλιακή και εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, με τον πλούτο και τις θέσεις εργασίας που δημιουργούσε, διαμόρφωνε διαχρονικά τις προϋποθέσεις για την αυτοδύναμη και αυτάρκη ανάπτυξη της πόλης.
 
Όσον αφορά την πολλαπλή επιβάρυνση της λειτουργίας του λιμανιού στην πόλη, τόνισε ότι αναφέρεται σε πληθώρα μελετών,  χωρίς να είναι σε θέση μέχρι σήμερα να αξιοποιήσει προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση και η περιβαλλοντική και ατμοσφαιρική υποβάθμιση από την υπερσυγκέντρωση σχετικών με το λιμάνι λειτουργιών και χρήσεων αποτελούν σοβαρούς ανασχετικούς παράγοντες για την αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και τη μετατροπή της σε ελκυστικό προορισμό για επισκέπτες, επιχειρήσεις και επενδυτές, σημείωσε ο κ. Μώραλης. 
 
Ο Δήμαρχος Πειραιά υπογράμμισε ότι ο Δήμος ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις, σε συνεργασία  με τρεις  φορείς: Ναυτικό Επιμελητήριο, Ένωση Εφοπλιστών και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά που «μπήκαν» μπροστά και δημιούργησαν το ναυτιλιακό  cluster,   θα  πάρει εκείνες τις πρωτοβουλίες που είναι απαραίτητες ώστε να λάβει σάρκα και οστά η  δική του θεσμική παρουσία  στο cluster.  Το ελληνικό ναυτιλιακό cluster υφίσταται ως ένα επιτυχημένο πλέγμα ζωντανών επιχειρηματικών δικτύων και συνεργειών μεταξύ σχετικών επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών, κατέληξε.
 
Η θεσμική οργάνωση ενός ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά – πρόσθεσε - θα αναβαθμίσει πολλαπλώς τις ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες και θα συστηματοποιήσει και θα εμπεδώσει τις υφιστάμενες δικτυώσεις. Επιπρόσθετα, θα διευρύνει τόσο το εύρος των συνεργαζόμενων εταίρων όσο και το είδος των σχετικών συνεργειών.

Κλείνοντας την ομιλία του συμπέρανε: «Γι’ αυτό λέγαμε κοιτάμε προς τη θάλασσα από το 2014. Γι’ αυτό λέγαμε ότι θέσεις εργασίας μπορούν να δημιουργηθούν. Τώρα αν δεχόμαστε μία κριτική ως δημοτική αρχή  δεν μας ενοχλεί γιατί δεν έχουν δημιουργηθεί, αλλά επαναλαμβάνω ότι αυτό αφορά πολλούς και όχι έναν.  Αφορά συνέργειες και νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο μπορεί να επιτευχθεί».