Του Νίκου Σαμοΐλη

Τη μεταφορά του πρώτου μεγάλου φορτίου ιρανικού αργού πετρελαίου προς τον δυτικό κόσμο, μετά το πολυετές εμπάργκο, εξασφάλισε από τον γαλλικό πολυεθνικό κολοσσό Total η Capital Ship Management Corp. του Ελληνα εφοπλιστή Ευάγγελου Μαρινάκη. Η συγκεκριμένη συμφωνία αναμένεται να επιφέρει σημαντικά οφέλη στην Capital, αφού, με τα έξι «νεόχτιστα» πλοία τύπου VLCC (πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια) που διαθέτει, βρίσκεται στις πρώτες επιλογές των διεθνών ομίλων. Είναι προφανές ότι όλοι οι μεγάλοι παίκτες του χώρου, μεταξύ των οποίων και ο όμιλος των ΕΛ.ΠΕ., έχουν στρέψει το βλέμμα τους στη συγκεκριμένη αγορά, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις χαμηλές τιμές του αργού, και σπεύδουν να εξασφαλίσουν συνεργασίες με φερέγγυους μεταφορείς, όπως η Capital. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται εύκολα αντιληπτός ο αντίκτυπος της εν λόγω εξέλιξης σε διεθνές επίπεδο.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Την ίδια ώρα, και η Capital, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Ευάγγελος Μαρινάκης, θεωρεί καθοριστική τη συνεχή ανάπτυξη ισχυρών και μακροχρόνιων σχέσεων συνεργασίας με μεγάλους και αξιόπιστους ναυλωτές, που μπορούν να εγγυηθούν την κάλυψη του στόλου με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. Το ρόστερ των ναυλωτών του στόλου είναι χαρακτηριστικό τόσο της αναγνώρισης όσο και της εμπιστοσύνης που απολαμβάνει η Capital στους κόλπους των μεγαλύτερων επιχειρηματικών ομίλων διεθνώς. Πλοία της είναι ναυλωμένα στην A.P. Moller-Maersk A.S., την BP Shipping Limited, την Cargill International S.A., τη CMA-CGM S.A., την Cosco Bulk Carrier Co. Ltd., τη CSSA S.A. (Total S.A.), την Engen Petroleum, τη Hyundai, την Petrοleo Brasileiro S.A. («Petrobras»), τη Repsol Trading S.A. («Repsol»), τη Shell International Trading & Shipping Company Ltd., τη Chevron-Texaco, την Tesoro, την Exxon Mobile κ.ά.

Οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας σε διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αναφέρουν ότι η Capital αναμένεται στα μέσα Φεβρουαρίου να μεταφέρει το συγκεκριμένο φορτίο με το VLCC «Atlantas», χωρητικότητας 321.300 dwt, το οποίο «χτίστηκε» το 2010. Κατά τις ίδιες πηγές, το πρώτο φορτίο που θα φορτωθεί από το Kharg Island του Ιράν για λογαριασμό της γαλλικής πολυεθνικής Total θα έχει προορισμό τον βορρά της κεντροευρωπαϊκής χώρας. Το άκρως σημαντικό αυτό deal έχει, εκτός των υπόλοιπων παραμέτρων, και γεωστρατηγική διάσταση, αφού εντάσσεται στο πλαίσιο μιας γενικότερης οικονομικής σύμπραξης ανάμεσα σε Ιράν και Γαλλία, η οποία δημιουργεί νέες και πολυεπίπεδες ισορροπίες, αλλά και δεδομένα. Ως εκ τούτου, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο σημαντική είναι η εμπλοκή του ελληνικού παράγοντα μέσωτης δραστηριότητας της Capital, για λόγους τόσο ουσίας όσο και συμβολισμών, ειδικά εν μέσω της δύσκολης για τη χώρα παρούσας συγκυρίας.

Αφενός, υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά με εμφατικό τρόπο ο πολύπλευρος ρόλος της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή, ενώ καταδεικνύεται πως η ελληνική ναυτιλία παραμένει πρωτοπόρος δύναμη, δείχνοντας τον δρόμο συνολικά σε όλες τις εκφάνσεις του εγχώριου οικονομικού γίγνεσθαι. Ενδεικτικές του μεγέθους αυτού του οικονομικού διαύλου που ανοίχτηκε μεταξύ των δύο πλευρών ήταν οι πολλαπλές συμφωνίες που συνήφθησαν μεταξύ ιρανικού κράτους και γαλλικών εταιρειών κατά την επίσκεψη του προέδρου της ανατολικής χώρας, Χασάν Ρουχανί, στο Παρίσι, στην οποία έκανε εκτενή αναφορά το πρακτορείο Bloomberg. 

PROJECTS 

Μεταξύ άλλων, τα σχετικά projects αφορούν:

1. Παραγγελία 118 Airbus αξίας 27 δισεκατομμυρίων.

2. Συμφωνία για την κατασκευή καινούργιου terminal στο αεροδρόμιο της Τεχεράνης με τις γαλλικής προέλευσης κατασκευαστικές εταιρείες Aeroports de Paris και Bouygues SA.

3. Συμφωνία της Peugeot και της τοπικής αυτοκινητοβιομηχανίας Khodro να επενδύσουν 400 εκατομμύρια ευρώ σε διάρκεια 5 χρόνων για την παραγωγή μέχρι 200.000 αυτοκινήτων τον χρόνο στο Ιράν.

4. Αλλες συμφωνίες με τη CMA CGM SA στις θαλάσσιες μεταφορές και με την Indosuez.

5. Συμφωνία με την Total να αγοράζει 150.000-200.000 βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου για τα επόμενα χρόνια αξίας 15 δισ. δολαρίων.

Οπως προαναφέρθηκε, το πρώτο φορτίο αργού, από το Kharg Island, με 2.000.000 βαρέλια, βάσει της συμφωνίας, θα μεταφερθεί από το VLCC «Atlantas», πλοίο υπό τη διαχείριση της Capital Management Corp., συμφερόντων του Ευάγγελου Μαρινάκη.