Υπό την αιγίδα του Δήμου Πειραιά πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, στην αίθουσα εκδηλώσεων στο κτίριο του Παπαστράτου, ο 4ος διαγωνισμός καινοτομίας «Blue Growth», για τη γαλάζια οικονομία. Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί πλέον έναν πρωτοπόρο και πρωτότυπο θεσμό για την πόλη του Πειραιά και γενικότερα για τη χώρα, που συμβάλει στην καινοτόμο ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και στην στήριξη νεοφυών επιχειρήσεων. Επιτυγχάνει τη σύνδεση της  επιχειρηματικής, με  την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, τους δημόσιους φορείς καθώς και  τους επενδυτικούς φορείς. Πρόσφατα μάλιστα βραβεύτηκε, ως καλή πρακτική πόλης, από το URBACT της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Ταλίν της Εσθονίας.  
 
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν 16 υποψήφιες ομάδες που παρουσίασαν τις επιχειρηματικές τους ιδέες  και πρακτικές ενώπιον συμβουλίου κριτών, με τη συμμετοχή ειδικών από τον χώρο της Ναυτιλίας, καθώς και πολυπληθούς κοινού.  
 
Ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας κ. Πέτρος Κόκκαλης, στην ομιλία του, τόνισε:
«Καλώς ήρθατε στον  4ο διαγωνισμό του «Blue Growth». O δικός μου ρόλος σήμερα είναι να εξηγήσω τι είναι το «Blue Growth», τι είναι αυτό που κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια και τι θέλουμε να κάνουμε στο μέλλον. Είναι μαζί μας 16 ομάδες που θα διαγωνιστούν. Εσείς και το κοινό και οι κριτές θα τις επιλέξετε.
 
Πρώτα από όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Παπαστράτο που μας φιλοξενεί. Το «Blue Growth» είναι ο πρώτος διαγωνισμός για καινοτόμο επιχειρηματικότητα που εδράζεται και στοχεύει στη θαλάσσια οικονομία σε σχέση με τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη που συνέβη στον κόσμο. Η γαλάζια οικονομία είναι μία έννοια που έχει εφευρεθεί τελικά, με την παρούσα της έννοια, τα τελευταία πέντε χρόνια και στην Ευρώπη φέρνει περίπου 500 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο και 5,5 εκατομμύρια δουλειές. Η καινοτομία της είναι ότι για πρώτη φορά συγκεντρώνει όλους τους τομείς της θαλάσσιας οικονομίας, της οικονομικής δραστηριότητας που έχει σχέση με τη θάλασσα.
 
Ο πρώτος πυλώνας είναι αυτός που φανταζόμαστε όλοι: πλοία, μεταφορές και λιμάνια, «logistics». Ο δεύτερος πυλώνας είναι η θάλασσα σαν πηγή πρώτων υλών δηλαδή  ψάρια, ενέργεια, εξόρυξη βυθού, προϊόντα κοσμητικών και όλα αυτά. Και ο τρίτος πυλώνας είναι η θαλάσσια αναψυχή «yachting», κρουαζιέρα, ξενοδοχεία, «scuba diving», «surf», τα πάντα που μπορούμε να βρούμε από τη θάλασσα.

Εμείς ξεκινήσαμε ως Δημοτική Αρχή πριν από 4 χρόνια τη διεξαγωγή  αυτού του διαγωνισμού. Γιατί όμως ασχολούμαστε με την καινοτομία και  γιατί θέλουμε όλες οι πόλεις να ανταγωνιζόμαστε για να προσελκύσουμε καινοτόμες και νεοφυείς επιχειρήσεις υψηλής γνώσης και υψηλής εξειδίκευσης; Γιατί αυτές οι επιχειρήσεις φέρνουν σε μία πόλη πολλαπλασιαστικά δουλειές. Μία δουλειά σε ένα «start up»  στη Νέα Υόρκη δημιουργεί 10 νέες θέσεις εργασίας στην πόλη. Γι’ αυτό όλες οι πόλεις  ανταγωνίζονται για να δημιουργήσουν τα οικοσυστήματα εκείνα που θα προσελκύσουν τους νέους ανθρώπους με τις νέες ιδέες και το «disrupt» .
 
O Πειραιάς σήμερα έχει πάνω από το 50% νεανική ανεργία, ένα πραγματικά σοκαριστικό νούμερο, ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας στον Δυτικό κόσμο. Και αυτό είναι και το ζητούμενο. Έχει όμως και  πολλές μεγάλες ευκαιρίες που συμβαίνουν εδώ στον Πειραιά. Ο Πειραιάς παραμένει το σπίτι της μεγαλύτερης πλοιοκτητικής κοινότητας, του ελληνικού εφοπλισμού. Ο Πειραιάς έγινε το ευρωπαϊκό «terminus»  της μεγαλύτερης δημόσιας επένδυσης που συντελείται σήμερα  του «one belt one road», του νέου δρόμου του μεταξιού, όπου η μεγαλύτερη εξαγωγική βιομηχανία, η Κίνα,  έχει επιλέξει τον Πειραιά ως το σημείο που συναντά το μεγαλύτερό της πελάτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
 
Ο Δήμος του Πειραιά εξασφάλισε ένα καινοτόμο εργαλείο και μπορεί για πρώτη φορά να υλοποιήσει μία δικιά του στρατηγική και να επενδύσει ο ίδιος 100 εκατομμύρια ευρώ στην ανταγωνιστικότητα και στη βιωσιμότητα του Πειραιά. Το ΜΕΤΡΟ και το ΤΡΑΜ μας ταλαιπωρούν χρόνια, αλλά συνδέουν με μέσα σταθερής τροχιάς για πρώτη φορά τον Πειραιά με τον υπόλοιπο χώρο. Και εδώ σε αυτό το κτίριο και στα γύρω - γύρω κτίρια πραγματοποιούνται επενδύσεις ανάπλασης. Δεν είναι δυστυχώς στη χώρα μας πολλά τα σημεία όπου συναντώνται  δύο σημαντικά σημεία της παγκόσμιας αλυσίδας αξίας: ο ελληνικός εφοπλισμός και το «one belt one road» με επενδύσεις πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ που πραγματοποιούνται αυτή τη στιγμή. 380 εκατομμύρια ευρώ  υλοποιεί επενδύσεις  η  «COSCO» στον ΟΛΠ. Εμείς ως Δήμος έχουμε ένα επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 120 εκατομμυρίων ευρώ,  το ΜΕΤΡΟ και το ΤΡΑΜ είναι μία δημόσια επένδυση της τάξης των 400 εκατομμυρίων ευρώ και η παρούσα επένδυση το real estate  είναι βέβαια σημαντική, αλλά πραγματοποιούνται παρά πολλές επενδύσεις real estate γύρω από τον Πειραιά.  
 
Σ’ αυτόν λοιπόν το χώρο έρχεται να λειτουργήσει το «Blue Growth» τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το όραμα του «Blue Growth» είναι να εμπνεύσει τη νέα γενιά των επιχειρηματιών να δημιουργήσουν μία βιώσιμη οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ανάπτυξη στον χώρο της γαλάζιας οικονομίας. Δουλειά μας είναι να δώσουμε τα εργαλεία, να δώσουμε τις γνώσεις, να εκπαιδεύσουμε τους νέους επιχειρηματίες και να τους φέρουμε σε επαφή και επικοινωνία τόσο με την επιχειρηματική όσο και με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Τα τελευταία χρόνια έχουμε βοηθήσει 20 «start ups» να δημιουργηθούν και να λειτουργούν σήμερα,  έχοντας δημιουργήσει 65 δουλειές, που δεν ακούγονται πολλές, αλλά είναι πολλές και έχουν ένα μεγάλο πολλαπλασιαστή και έχουμε κάνει πάνω από 45 μικρότερα τέτοια «events», όπου δίνεται η δυνατότητα σε ανθρώπους που τους ενδιαφέρει η καινοτομία να έρθουν σε επαφή και να δημιουργήσουν το  λεγόμενο απαραίτητο οικοσύστημα, μέσα στο οποίο μπορούν να λειτουργήσουν αυτές οι επιχειρήσεις.
 
Το «Blue Growth» είναι ένα «hub»,  βρίσκεται στη μέση και φέρνει κοντά τόσο την επιχειρηματική, όσο και την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, τους δημόσιους φορείς και επίσης και τους επενδυτικούς φορείς. Αυτός είναι ο ρόλος του κι αυτό κάνει κι αυτό θα συνεχίσει να κάνει. Το κάνει αρκετά καλά.
Όλα αυτά τα χρόνια, αυτό έγινε αρκετά καλά, ούτως ώστε να βραβευτεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως μία καλή πρακτική. Βραβεύτηκε λοιπόν από το «URBACT». Αυτό μας δίνει μία ευκαιρία. Η ευκαιρία είναι να ηγηθούμε ενός δικτύου μεταφοράς γνώσης, ενός «transfer network» και να είναι ο Πειραιάς, η πόλη εκείνη, η οποία θα διδάξει άλλες ευρωπαϊκές πόλεις πώς να υλοποιήσουν την καινοτομία στο χώρο της γαλάζιας οικονομίας.
 
Ο Δήμος Πειραιά είναι ο πρώτος Δήμος στην Ευρώπη, που καταθέτει και θα ψηφίσει μέσα στις επόμενες μέρες στο Δημοτικό Συμβούλιο μία πραγματική στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη, μία πραγματική μελέτη της υπάρχουσας κατάστασης και μία σειρά και δέσμη δράσεων για την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια που μένουν σε αυτή τη θητεία και σε αυτά που θα είναι η επόμενη δημοτική θητεία. Επίσης έχουμε εξασφαλίσει, από τη συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, τη χρηματοδότηση για τη δημιουργία ενός κέντρου ψηφιακής καινοτομίας. Στην πραγματικότητα είναι μία προσπάθεια να στεγάσουμε όλη αυτή τη δραστηριότητα σε έναν χώρο, εδώ στον Άγιο Διονύσιο και να μην προσφέρουμε μόνο τις «soft» ενέργειες,  το «education», την εκπαίδευση, το «mentoring» και το «network», που κάνουμε τώρα, αλλά μέσα εδώ στον Άγιο Διονύσιο, που έχει στεγάσει τα μηχανουργεία του 19ου αιώνα, να δημιουργήσουμε ένα μηχανουργείο του 21ου αιώνα, έναν χώρο που θα έχει και θα παρέχει στους κατοίκους, στους μαθητές στα σχολεία, στους φοιτητές και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στα «startups» τα «facilities»  που χρειάζονται για να μπούμε στην 4η βιομηχανική επανάσταση, στο ψηφιακό «manufacturing», στα «3D printing» στα «laser cut», στα ρομποτικά χέρια, για να γίνει εντέλει στον Πειραιά το δεύτερο στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ, κέντρο ψηφιακής καινοτομίας στην Ευρώπη. Αυτό είναι κάτι που πιστεύω ότι θα λειτουργήσει μέσα στο 2018.
 
Η  Ο.Χ.Ε. Πειραιά,  στην οποία αναφέρθηκα πριν, η Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, περιλαμβάνει μία μεγάλη δέσμη μέτρων 25 εκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, όχι μόνο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, αλλά κυρίως της καινοτόμου επιχειρηματικότητας και αποκλειστικά στον Πειραιά της γαλάζιας επιχειρηματικότητας.

Σκοπός μας είναι ο Πειραιάς - και νομίζω ότι έχουμε την ευκαιρία να το πετύχουμε όλοι μαζί, να καταστεί ένα καινοτόμο ανταγωνιστικό και ανθεκτικό κέντρο ανάπτυξης της γαλάζιας οικονομίας με διεθνή προσανατολισμό και εμβέλεια. Θέλω να καλωσορίσω τις 8 ομάδες, που έχουν προεπιλεγεί από τους «Blue Growth» διαγωνισμούς, που έχουμε συνεργαστεί και έχουν διοργανωθεί στην Πάτρα, στη Χίο και σε άλλα μέρη της Ελλάδος και θέλω να σας ευχαριστήσω που είστε σήμερα μαζί σε αυτή την εκδήλωση. Ελπίζω να περάσουμε όλοι καλά και θέλω εσείς οι ομάδες να δείξετε τον καλύτερό σας εαυτό. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ».
 
1ο βραβείο απονεμήθηκε στην ομάδα «ferry hopper», που ανέπτυξε μια καινοτόμο πλατφόρμα online ανaζήτησης και κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε νησιά που δεν συνδέονταν μέχρι τώρα μεταξύ τους, προσφέροντας πολλαπλά ταξίδια σε μία κράτηση.

2ο βραβείο απονεμήθηκε στην ομάδα από το Ε.Μ.Π.  «MESTOR», για την εφαρμογή της ιδέας  μείωσης των εκπομπών ρύπων στα λιμάνια μέσω της ηλεκτροδότησης των πλοίων με ένα καινούργιο σύστημα πρωτοπόρων μπαταριών.

3ο βραβείο απονεμήθηκε στην ομάδα «ELIMINATORE» για την κατασκευή μιας συσκευής με 20 έμβολα που καθαρίζει αποτελεσματικά και με μικρότερο κόστος και χωρίς περιβαλλοντικές συνέπειες τα δίκτυα των κλωβών στις ιχθυοκαλλιέργειες.

4ο βραβείο δόθηκε στην ομάδα «RECYCLING» για την μέθοδο που ανέπτυξε για την ανακύκλωση σκαφών από πολυεστέρα.

5ο βραβείο πήρε η ομάδα «keeano» για την ηλεκτρονική εφαρμογή εξατομικευμένων πληροφοριών για την επιλογή παραλιών ανά τον κόσμο με βάση τις προσωπικές ανάγκες του καθενός.

6ο βραβείο πήραν λόγω ισοβαθμίας οι ομάδες:  «DR.OP4SE.A» για τη χρήση drones προωθημένης τεχνολογίας για την καταπολέμηση της πειρατείας στα πλοία και «NESER ENGINEERING» που παρουσίασε τη δοκιμασμένη  μέθοδο  διοχέτευσης αέρα στον κινητήρα του πλοίου επιτυγχάνοντας μείωση κατά 40% της κατανάλωσης καυσίμου και 70% της εκπομπής ρύπων.