Με κάθε επισημότητα πραγματοποιήθηκε στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά ο 2ος Διαγωνισμός θαλάσσιας οικονομίας "Blue Growth II",  με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά.

Στον διαγωνισμό αυτό, που γίνεται πλέον θεσμός, πήραν μέρος 9 διαγωνιζόμενες ομάδες, οι οποίες παρουσίασαν καινοτόμες ιδέες στο χώρο της "γαλάζιας οικονομίας"βμπροστά στην κριτική επιτροπή και σε ένα πολυπληθές κοινό.

Η πρωτοποριακή αυτή διαδικασία που γίνεται με τη συνεργασία του "Aephoria",  καθιερώνει πλέον τον Πειραιά σε πρωτεύουσα της θαλάσσιας καινοτομίας και δημιουργεί μια "δεξαμενή σκέψης" για καινοτόμες πρωτοβουλίες νεοφυών επιχειρήσεων με διεθνή απήχηση.

Από τον διαγωνισμό ανεδείχθησαν 5 νικητές, οι οποίοι κέρδισαν πρόσβαση σε υπηρεσίες αξίας 5.000 ευρώ, πρόσβαση στους χώρους εργασίας και στην υποστήριξη της Αειφορίας και του Blue Growth, υποτροφίες για προγράμματα MBA στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στα Ναυτιλιακά του Πανεπιστημίου Αιγαίου, από το BCA το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Ναυτιλιακών σπουδών, που προσφέρεται πλήρως online, με πρωτοποριακή πλατφόρμα εκπαίδευσης και High Definition videos και την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις ιδέες τους στα Ποσειδώνια τον Ιούνιο του 2016. H Sony Mobile έδωσε στην Ηοpwave το Sony Xperia Bluegrowth Award και θα εγκαταστήσει, στο επόμενο μοντέλο Xperia της Sony το app, μόλις ολοκληρωθεί μέσα από το incubation πρόγραμμα του BlueGrowth.

Ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, στο χαιρετισμό του τόνισε:

"Πρώτα απ όλα εύχομαι σε όλους καλή χρονιά, με υγεία και επιτυχίες. Ενωμένοι με επιμονή και υπομονή, να μπορέσουμε να δουλέψουμε, να ξεπεράσουμε τα πολλά προβλήματα που ταλαιπωρούν και τη χώρα, αλλά και την πόλη. Νομίζω ότι το πάθος με το οποίο μίλησε ο Γιώργος Αλεξανδράτος είναι από τα στοιχεία τα οποία καθιστούν τη ναυτιλία πρώτη. Δεν είναι μόνο τα άλλα που προφανώς ισχύουν. Είναι το πάθος με το όποιο οι άνθρωποι της ναυτιλίας λειτουργούν ακόμα και μιλάνε δείχνει μια παράμετρο επιτυχίας.

Ο Δήμος Πειραιά σας καλωσορίζει στη δεύτερη διοργάνωση του "Blue Growth", ενός διαγωνισμού καινοτομίας για τη θαλάσσια οικονομία που μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία επαναλαμβάνεται φέτος και πλέον θέλω να πιστεύω καθιερώνεται ως θεσμός. 

Η θάλασσα υπήρξε διαχρονικά η διέξοδος της ελληνικής κοινωνίας για να ορθοποδήσει οικονομικά, να αναπτυχθεί μετά από πολέμους και εθνικές καταστροφές. Ανήκω σε εκείνους που πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα μπει σε ρότα ανάπτυξης ξεκινώντας και πάλι από τη θάλασσα, τη ναυτιλία, τα λιμάνια, τον τουρισμό.

Η ναυτιλία και ο τουρισμός είναι οι δυο πυλώνες που αντιστέκονται στην πολυετή κρίση, κρατάνε όρθια την ελληνική οικονομία, την ώρα που όλοι οι άλλοι παραγωγικοί τομείς έχουν καθηλωθεί. Η ελληνική ναυτιλία παραμένει παγκόσμια πρωταγωνίστρια, συνεχίζει να φέρνει συνάλλαγμα στη χώρα, συντηρεί και δημιουργεί θέσεις εργασίας, ενώ ο ελληνικός τουρισμός, κόντρα στις προβλέψεις και τις αντιξοότητες, καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
 
Στο μυαλό των μεγαλυτέρων η ενασχόληση με τη θάλασσα ίσως φέρνει εικόνες από ατελείωτα ταξίδια, από κακουχίες και κινδύνους, από οικογένειες που χωρίζονταν για μήνες και χρόνια, από τα βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα της ναυπηγοεπισκευαστικής. Η ενασχόληση όμως με τη θάλασσα αλλάζει, εκσυγχρονίζεται, διαφοροποιείται.  

Η νέα αντίληψη για την επονομαζόμενη γαλάζια ανάπτυξη φέρνει τη θάλασσα στο επίκεντρο μιας στρατηγικής που βασίζεται στην καινοτομία και την έρευνα σε τομείς αιχμής όπως η βιοτεχνολογία, η ενέργεια, η ιχθυοκαλλιέργεια, ο θαλάσσιος τουρισμός, ο υποθαλάσσιος ορυκτός πλούτος.

Η γαλάζια ανάπτυξη δημιουργεί νέες και μόνιμες θέσεις εργασίας, με προστιθέμενη παραγωγική αξία και φροντίδα για την προστασία του περιβάλλοντος. Το κυριότερο, αφορά σε υψηλά καταρτισμένο και εξοπλισμένο με σύγχρονες δεξιότητες ανθρώπινο δυναμικό.

Ένα ανθρώπινο δυναμικό που ενώ υπάρχει σε υπερεπάρκεια στη χώρα μας, αναγκάζεται να την εγκαταλείψει κυνηγημένο από τα τραγικά ποσοστά ανεργίας μεταξύ των νέων.
 
Η πυξίδα της ανάπτυξης και των νέων θέσεων εργασίας για τη Δημοτική Αρχή του Πειραιά δείχνει στη θάλασσα και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που προσφέρει η γαλάζια οικονομία.
 
Όραμα μας να γίνει ο Πειραιάς ένα σύγχρονο, διεθνές ναυτιλιακό οικοσύστημα. Να επανασυνδεθεί το Λιμάνι με την Πόλη. Να επιστρέψουν στο σπίτι τους οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Να συναντηθούν λειτουργικά και οργανικά σε ένα πρωτοπόρο "maritime cluster" η επιστημονική κοινότητα, οι ερευνητικοί φορείς, η ιδιωτική πρωτοβουλία και η νεοφυής επιχειρηματικότητα.

Δουλεύουμε για να έχει τη δυνατότητα σύντομα αυτή η πόλη να δίνει σε εσάς, τα έξυπνα και δημιουργικά μυαλά, το κίνητρο να καινοτομείτε κοιτάζοντας σε αυτή τη θάλασσα. Αγκαλιάσαμε από την πρώτη στιγμή την πρωτοβουλία για την ανάδειξη των πρωτοποριακών ιδεών στον τομέα της θαλάσσιας νεοφυούς επιχειρηματικότητας.
 
Φέτος η διοργάνωση αναβαθμίζεται και ωριμάζει. Θέληση μας είναι να έχουμε κάθε χρόνο περισσότερο και ποιοτικότερο ανταγωνισμό, κάθε χρόνο να προσφέρουμε περισσότερη και ποιοτικότερη υποστήριξη στους επιτυχόντες. Θέλω να συγχαρώ στο πρόσωπο του φίλου  Πέτρου Κόκκαλη, εντεταλμένου δημοτικού συμβούλου αρμοδίου Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας, όλους όσοι υπερέβαλαν εαυτούς και φέτος για να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός. Με τη διαβεβαίωση ότι ο Δήμος Πειραιά θα σταθεί στο πλευρό όλων των διαγωνιζομένων ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα, σας εύχομαι καλή επιτυχία.
 
Θα ήθελα να ευχαριστήσω, την Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά για την παραχώρηση. Περιμένω να ακούσω με ενδιαφέρον τους επιστήμονες, τους ειδικούς. Εγώ δεν είμαι ένας απ΄ αυτούς. Απλώς, θέλω να πω ότι πραγματικά ως Δημοτική Αρχή έχουμε όρεξη, διάθεση και με επιμονή, όπως είπα στον πρόλογό μου, θα κυνηγήσουμε τους άξονες, αυτούς που πιστεύουμε: τη ναυτιλία, τον τουρισμό, το λιμάνι μας.
 
Στον Πειραιά και στη χώρα συμβαίνουν πρωτοφανή πράγματα. Έχουμε εδώ εκπρόσωπο από την Ολλανδία που αν μάθαιναν - αν δεν γνωρίζουν ήδη - τις σχέσεις πόλης - Δήμου με το λιμάνι, θα εντυπωσιάζονταν. Είμαστε μια πόλη που δεν έχουμε καμία σχέση με την εποπτεία του λιμανιού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις ευρωπαϊκές πόλεις - λιμάνια.
 
Στη χώρα μας υπάρχουν δυσκολίες, υπάρχει πολύ μεγάλη γραφειοκρατία. Δεν θέλουμε ίσως, να δούμε το μέλλον και να διδαχθούμε ώστε γρήγορα να πάρουμε αποφάσεις και να προχωρήσουμε στα πρότυπα των ξένων ευρωπαϊκών πόλεων.
 
Ενώ επιθυμούμε να είμαστε στην Ευρώπη, τουλάχιστον η κατά πολύ  μεγάλη  πλειοψηφία του Ελληνικού λαού αλλά και των κομμάτων. Ενώ μιλάμε σε όλους τους τομείς ότι θα πρέπει να αντιγράψουμε πράγματα που γίνονται στην Ευρώπη, στο βαθμό τουλάχιστον που εμένα ως Δήμαρχο Πειραιά με αφορά πιο πολύ, χωρίς να παραμερίζω τα άλλα προβλήματα της χώρας και της πόλης, πραγματικά δεν μπορώ να κατανοήσω γιατί η πλειοψηφία των κομμάτων, ομολογώ, και η πλειοψηφία των κυβερνήσεων, τα τελευταία χρόνια, δεν θέλουν να δουν την ευρωπαϊκή πραγματικότητα της πόλης – λιμάνι.
 
Παρόλα αυτά, παρά τις διαφορετικές αντιλήψεις, σκοπός δεν είναι να λειτουργούμε με χάσματα. Είναι να συνθέτουμε διαφορετικές απόψεις, να γεφυρώνουμε διαφορές για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε.
 
Άρα, παρά την υπάρχουσα κατάσταση στη χώρα, παρά την εξέλιξη που υπάρχει και στο λιμάνι του Πειραιά, θέλω να πιστεύω ότι μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες και δραστηριότητες, με ανθρώπους που έχουν  επιστημονική γνώση, που γνωρίζουν και έχουν διάθεση, τελικά θα τα καταφέρουμε και ως χώρα και ως πόλη.
 
Οφείλουμε, άλλωστε, παρά τις δυσκολίες που βλέπουμε μπροστά μας και το 2016 – δεν προμηνύεται ότι θα είναι μια καλύτερη χρονιά για τη χώρα από το 2015 -  οφείλουμε πραγματικά να είμαστε αισιόδοξοι. Να περνάμε ένα μήνυμα αισιοδοξίας για να έχουμε πιθανότητα να πετύχουμε. Διότι αν μέσα μας δεν πιστεύουμε ότι πρέπει να πετύχουμε, δεν θα το κάνουμε ποτέ"
.

 

Ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας, Πέτρος Κόκκαλης, στον χαιρετισμό του ανέφερε μεταξύ άλλων:
 
"Καλησπέρα κι από εμένα και καλή χρονιά. Καλώς ήλθατε στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, καλώς ήλθατε στο Blue Growth. Όπως άκουγα τους προηγούμενους ομιλητές νομίζω ότι μετά από δύο χρόνια δουλειάς πρέπει να καλωσορίσω τη σκηνή του "start up" στον Πειραιά. Πιστεύω ότι πλέον έχει εδραιωθεί ο Πειραιάς στον χάρτη σε αυτό που λέμε  νεοφυής  επιχειρηματικότητα.

Να καλωσορίσω επίσης τον χώρο της θάλασσας στον χώρο της start up. Πιστεύω πια με τους ανθρώπους που βλέπω εδώ, ότι ο δρόμος για την ανάπτυξη της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στη θάλασσα είναι ανοικτός. Αυτό βέβαια είναι πραγματικά παράδοξο να συζητάει κανείς σε μια ναυτική χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, σε μία χώρα η οποία επί χιλιάδες χρόνια ξέρει να εκμεταλλεύεται και να δημιουργεί αξία μέσα από τη θάλασσα.
 
Πίσω μου βλέπετε το λιμάνι του Πειραιά - ένας φυσικός χώρος ο οποίος έχει αναπτυχθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια για να δημιουργήσει αξία και πλούτο. Και έχει σημασία νομίζω για όλους μας να ξέρουμε ότι ο Πειραιάς ο ίδιος σαν πόλη δημιουργήθηκε από την αρχαία Αθήνα, με τον ίδιο τρόπο που αργότερα δημιουργήσαμε πόλεις όπως είναι η Καμπέρα, η Μπραζίλια, η Ουάσιγκτον.

Σχεδιάστηκε από τον Ιππόδαμο για να στεγάσει το πολίτευμα της Δημοκρατίας, το οποίο εδράστηκε σε μία ναυτική καινοτομία. Σε ένα "maritime innovation". Ήταν η τριήρης η οποία ήταν τότε ένα πλοίο που ήταν δυο φορές πιο γρήγορο απ’ οτιδήποτε άλλο στη θάλασσα. Και ήταν αυτό το πλοίο που επέτρεψε στην αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία να κυριαρχήσει στις θάλασσες, να δημιουργήσει όλο τον πλούτο και την αξία που θαυμάζουμε ακόμα και σήμερα στον Παρθενώνα και ελπίζουμε όταν γυρνάνε από τον Παρθενώνα οι τουρίστες της κρουαζιέρας να έχουν και κάτι άλλο να δούνε.
 
Όμως η τριήρης δεν ήταν κάτι που έπλεε μόνο του. Για να δημιουργηθεί κατασκευάστηκαν οι μεγαλύτερες ναυτικές και λιμενικές εγκαταστάσεις της ιστορίας μέχρι τότε. Δημιουργήθηκαν εκατοντάδες τεράστια κτίρια στα άλλα δύο λιμάνια που είναι προικισμένος ο Πειραιάς, προκειμένου να προστατέψουν αυτό εδώ το λιμάνι, που δημιουργούσε πλούτο. Και δεν δημιουργούσε μόνο πλούτο, αλλά για να υπάρχει και κάποιος ο οποίος κωπηλατεί  αυτά τα καράβια, τα οποία ήταν 390 και άρα με 180 κωπηλάτες μιλάμε για περίπου 50.000 ανθρώπους, οι οποίοι ήταν οι πρώτοι άνθρωποι στην ιστορία που απέκτησαν το δικαίωμα της ψήφου με τον ιδρώτα του σώματός τους, χωρίς να έχουν κάποια περιουσία. Εδώ λοιπόν στον Πειραιά δημιουργήθηκε το πρώτο προλεταριάτο, ο πρώτος χώρος εργασίας.
 
Αυτό έχει σημασία, γιατί νομίζω ότι είμαστε ξανά σε μια εποχή, όπου η ανάγκη για καινοτομία είναι καθολική. Δεν μπορεί να αφορά μόνο την τεχνολογία, δεν μπορεί να αφορά μόνο την οικονομία, αφορά το σύνολο των σχέσεων. Και το βλέπουμε - το βλέπουμε καλύτερα απ’ όλους - στους νέους ανθρώπους, οι οποίοι έχοντας μεγαλώσει, έχοντας συνηθίσει στην εποχή της πληροφορίας είναι κοινωνοί, αισθάνονται, καταλαβαίνουν, ζουν την εποχή, στην οποία ένας νέος  άνθρωπος με αρκετές γνώσεις, με ικανές γνώσεις μπορεί - σχεδόν μόνος του από το σπίτι του - να δημιουργήσει και να διανείμει ένα προϊόν, μια υπηρεσία καλύτερα, χωρίς τα κεφάλαια που χρειαζόμαστε παλαιότερα στη βιομηχανική εποχή για να μπορέσουμε να παράξουμε τέτοιου είδους υπηρεσίες ή προϊόντα.

Αυτό είναι μια τεράστια αλλαγή και είναι κάτι που οι νέοι άνθρωποι το ξέρουν. Εμάς δουλειά μας λοιπόν είναι να σταθούμε δίπλα. Να εναποθέσουμε τις ελπίδες μας γι’ αυτήν την οικονομία, ότι θα μπορέσουμε βοηθώντας τους νέους ανθρώπους να μπούμε πιο αποτελεσματικά στον 21ο αιώνα.

Τα δύο χρόνια που περάσανε δημιουργήθηκαν πολλά events, γεγονότα, συναντήσεις γύρω από τη θαλάσσια καινοτομία από πάρα πολλούς φορείς, ούτως ώστε πλέον έχουμε φτάσει στο σημείο, όπου έχουμε δημιουργήσει - πιστεύω - το πιο κρίσιμο συστατικό από όλα όσα χρειάζεται ένας χώρος που θέλει να λέγεται και να είναι μια πρωτεύουσα θαλάσσιας καινοτομίας, όπως θέλει να είναι ο Πειραιάς.

Έχουμε δημιουργήσει το "ανθρώπινο οικοσύστημα", τις ανθρώπινες σχέσεις, τα ανθρώπινα δίκτυα από τους ανθρώπους εκείνους που έχουν και τις γνώσεις και τις γνωριμίες και τη διάθεση και να ακούσουν και να πούνε και να σταθούν δίπλα στους νεώτερους. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ για όλη αυτή τη γνωριμία τα τελευταία χρόνια. Να ευχαριστήσω τους ανθρώπους που είναι σήμερα  και θα είναι μετά στους διαγωνιζόμενους και τους  νικητές και όλους τους άλλους.

Και να κλείσω, προλογίζοντας τον επόμενο ομιλητή.  Όταν πριν από δύο χρόνια, ανακοινώσαμε την ιδέα του "Blue Growth", το οποίο δεν ήταν τίποτα παραπάνω από την εφαρμογή των τρόπων στήριξης των καινοτόμων ιδεών, αλλά σε έναν συγκεκριμένο χώρο και με έναν συγκεκριμένο στόχο, τη θάλασσα, είχα χρησιμοποιήσει ένα σλάιτ, από το Ρόττερνταμ. Μου είχαν πει ότι εδώ, οι άνθρωποι έχουν κάνει αυτό που λέμε να κάνουμε και γιατί να μην το κάνουμε κι εμείς.

Αυτό που είχαν χρησιμοποιήσει τότε, βέβαια, ήταν μια τεράστια ανάπλαση ενός παλιού βιομηχανικού κτιρίου στο λιμάνι του Ρόττερνταμ, που κόστισε πάνω από 120 εκ. ευρώ, το οποίο όμως σήμερα είναι ο μεγαλύτερος χώρος κατασκευής, στο χώρο της θαλάσσιας καινοτομίας.

Εμείς ξεκινήσαμε δημιουργώντας τη θερμοκοιτίδα, με σκοπό πλέον, ωριμάζοντας στη στρατηγική των ευρωπαϊκών έργων και όταν μας επιτρέψει το εθνικό κράτος να απευθυνθούμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε την ανάπτυξη  της πόλης και της χώρας, όταν δηλαδή ανοίξει το ΕΣΠΑ.

Ένα από τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε είναι να «ακολουθήσουμε» το Ρότερνταμ και να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα κτίριο, ένα χώρο, καλύτερα ένα μηχανουργείο του 19ου αιώνα από την ακτή που βρίσκεται πίσω μας και απέναντι και που είναι αποβιομηχανοποιημένη και να στεγάσουμε ένα μηχανουργείο του 21ου αιώνα. Το Ρόττερνταμ ξεκίνησε διαφορετικά. Οι άνθρωποι έφτιαξαν πρώτα το μηχανουργείο και μετά έφτιαξαν το accelerator. Το Portxl, το  διεθνές accelerator του Ρόττερνταμ ξεκίνησε φέτος και έχει σκοπό να μαζέψει τις δέκα σπουδαιότερες ιστορικότητες εταιρίες και να κάνει το ίδιο πράγμα που κάνουμε κι εμείς εδώ,  για τους επόμενους τρεις μήνες με την διαφορά ότι έχει και χρήματα να τους δώσει.

Για εμάς είναι μια πολύ σημαντική συνεργασία να μπορούμε να  έχουμε πρόσβαση, να μπορούμε να ανταλλάσουμε ιδέες, να ανταλλάσουμε τεχνογνωσία, με ένα λιμάνι που  πραγματικά πιστεύουμε ότι μας ταιριάζει στη νοοτροπία".

 

Νικητές του 2ου Διαγωνισμού "Blue Growth Piraeus", αναδείχτηκαν:

Το 1ο βραβείο απονεμήθηκε στην ομάδα "hopwave": "on line κράτηση εισιτηρίων σε καράβια στα νησιά για άγνωστους προορισμούς".

- Το 2ο βραβείο δόθηκε στην ομάδα "xyz", η οποία παρουσίασε την ιδέα 3D laser scaning, "Περιήγηση στο πλοίο με μεγάλη ακρίβεια και ευκρίνεια μέσω φωτογραφιών σε 3 διαστάσεις".

- Το 3ο βραβείο  πήρε η ομάδα "Recisle" με θέμα την "Ανακύκλωση στα νησιά".

- Το 4ο  βραβείο  απονεμήθηκε στην ομάδα "Αχινοί Αιγαίου" για την ιδέα της υδατοκαλλιέργειας αχινών.

- Το 5ο βραβείο χορηγήθηκε στην ομάδα "my citylane Piraeus", για την ιδέα της σύνδεσης των τουριστών της κρουαζιέρας με την τοπική αγορά του Πειραιά.